måndag, september 13, 2010

Cykelhjälm och genus

Lillkillen behövde en ny cykelhjälm. Vi har idag utforskat utbudet på tre cykel- och sportaffärer. Och konstaterar att en könsneutral cykelhjälm till barn (med grönt spänne) inte finns. Svarta, blå och gröna cykelhjälmar med taggtråd, eldsflammor och blixtar samt röda, rosa eller vita cykelhjälmar med blommor, fjärilar och mjuka mönster. Jag försökte få Lillkillen att vara lite könsöverskridande med en snygg röd hjälm med lite mönster, men det ville han i-n-t-e ha. Det blev en blå med taggtråd.

Det borde ju inte vara svårt att designa könsneutrala cykelhjälmar; stjärnor och ränder t.ex. Men det säljer väl inte.

5 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Min äldsta tjej hittade en med en örn på, antagligen "killhjälm", på loppis. Den älskar hon. Men minsta vill verkligen verkligen ha sin i rosa och lila och det är ju inget fel i det heller. Stora har varit rosafixerad som bara den men hon verkar ha kommit igenom detdär nu.

Färgerna skulle inte spela nån roll alls om det inte vore för att de är så kopplade till traditionella könsroller att färgen på kläderna praktiskt taget styr beteendet. Jag har tur, för jag har fysiskt aktiva tjejer som klättrar högre i träd än även de flesta killarna i samma ålder, och som gärna gör det med prinsessklänning på också. Men jag skulle nog ha varit mer bekymrad om jag hade haft små nippertippor som var rädda att lorta ner sig, då skulle jag säkert ha försökt påverka deras färgval på kläderna mer. Det låter kanske konstigt, men förstår du hur jag menar?

Anonym sa...

Jag tycker det där är riktigt jobbigt.
Mest när det skulle köpas kläder när lilla sonen var liten.
Bara eldflammor och bilar...fy!

Fast det är å andra sidan mycket svårt att hamna på fel avdelning hahaha!

KaosJenny sa...

Jag blir också galen på det där. Det är ju värre än någonsin med uppdelningen av barn i två sorter. Lillasyster har en liten killkompis med bara storebrorsor. Gissa om han trivs när han kommer hit och kan springa runt i glitter, prinsessklänningar och klackisar. Måla med glitterlim osv osv...

Fru M sa...

Bebben fick en svart hjälm med stjärnor på, jag vägrade köpa en blå så jag fick allt leta. Jag tycker att han ska ha tillgång till att leka med både dockor och bilar. Jag älskar könsneutralt, men även sånt som klänningar med fordon på.

Bina sa...

Miss Gilette: Jag förstår hur du menar med kopplingen mellan barnens personlighet och val av färg.

KaosJenny: Ja, när Lillkillen var ganska ny på förskolan älskade han att sätta på sig en rosa prinsessklänning och han var så fin i den. Nu har han gått på förskolan så länge (och de arbetar inte med genus tyvärr) så att han vet att det förväntas av honom att han ska klä ut sig i andra kläder än rosa klänningar.

Fru M: Könsneutralt är bra, men som Henna skriver, inte helt lätt att hitta när kidsen passerat strl. 68...