tisdag, september 07, 2010

Läxförhörsproblem

Stora Killen läser tyska. Det är ett problem för mig eftersom jag inte kan tyska. Den här veckan har de ett visst antal glosor som de ska lära sig utantill skriftligt eller muntligt (vad är det för lat-fasoner förresten? Varför inte lära sig båda sakerna samtidigt?!). Stora Killen valde muntligt. Och det är ju svårt att ha några synpunkter på uttalet för mig som inte kan tyska... Hur gör alla andra föräldrar? Tar en kurs hos något studieförbund? Tvingar barnet läsa samma språk som dem?

10 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Om det är på en så pinsamt låg nivå kan man väl lära sig det själv i en grisblink.

Z sa...

Kolla på pang i bygget och härma John Cleese när han är tysk....?

Mångmamma sa...

Tyska är rätt enkelt eftersom det bygger på samma gemensamma språkstam som svenska - den germanska.
Alltså låter de flesta ord precis som de stavas!
Fast det är klart - om någon krävde av mig att jag skulle rätta en unges uttal på spanska skulle jag vara rätt rökt - det kan inte jag!
Men ja - det underlättar om man själv läst språket det är meningen att man ska förhöra på....
Mina två stora hade den goda smaken att välja som jag gjorde - först tyska, sen franska och latin.
(Och lite italienska, vilket jag inte läst men som är enklare än franska!)

Anonym sa...

har ingen aning hur man ska göra.
Stora sonen som läste franska en stund hade en cd skiva med till boken. Den hade säkert varit till hjälp om han fortsätt läsa språk.

Kan inte sportfiskaren då?

Kram/ Henna

Miss Gillette sa...

Håller med mångmamma om att vi ju redan i stort sett pratar tyska :-) och om att i stort sett alla ord uttalas som de stavas -- fast riktigt som på svenska uttalas de nu inte. Men om du bara lär sig lite konsonantkluster och diftonger och sådär, så kan du förhöra din son i alla fall.

Ett av de svåraste orden tycks vara det lilla men ack så vanliga "ich". Många har enorma problem med ch-ljudet i det. Enklaste regeln är att det uttalas som när man på svenska säger "i Kina" -- man hejdar sig efter "i K--" liksom. Där har du ditt ich, klockrent.

Så, nu grejar du alltihop va!

Anonym sa...

Sportfikarn kan tyska lika bra som om det vore modersmålet. Ich bin ein sehr gut deutschelehrer. Unt ein röntgenassistentin. /Sf

Miss Gillette sa...

*garvar* Lite hemspråksundervisning skulle nog inte skada i så fall! ;-)

Mångmamma sa...

Miss Gillette vidarutvecklade min tes på ett ypperligt sätt!
Och sportfiskaren kanske skulle friska upp kunskaperna något...? :)
Men bara något!

Bina sa...

Åh, I'm home safe ser jag! Det jag, trots era intensiv-lektioner, fortfarande känner mig osäker på om Stora Killen uttalar rätt skickar jag vidare till Sportfiskaren.

n sa...

Låt Rammstein bli din guide.