onsdag, september 22, 2010

Jag är svamprik

I söndags var jag ute i skogen i tre timmar och plockade svamp. Det var på ett av de nya ställen jag hittade förra året under den månad jag var ledig innan Liten kom. Jag har länge tänkt att jag skulle gå åt andra hållet och kolla läget där, men det har inte blivit av.

Men så i söndags packade jag ryggsäcken med en papperspåse, ett sittunderlag, ostmacka och varm choklad. Drog på mig skogskläderna, lade svampkniven i svampkorgen och gav mig av. Först hittade jag vanliga kantareller på flera olika ställen och sedan hittade jag trattkantareller vid en rotvälta. Jag gick lite längre in i skogen och hittade ett hav av trattkantareller och där fanns även några fina vita taggsvampar. Jag plockade och plockade och plockade. Svampkorgen blev full ett antal gånger och jag fick hälla över i papperspåsen jag hade med.

På bilden ser ni resultatet. Svamparna är förvällda och redo att hamna i små påsar i frysen. Och jag n-j-u-t-e-r av tanken på att kunna ta fram en påse då och då under vintern och göra soppa, paj, såser och varma smörgåsar.

Inga kommentarer: