söndag, september 05, 2010

Fick höra en fantastisk berättelse...

...ur riktiga livet häromdagen. Det var en svensk man som i många år av och till bott och arbetat i Palestina. Han berättade att han vid ett tillfälle varit på en palestinsk skola som byggts av en eldsjäl. Han fick träffa den här eldsjälen, en man. Han berättade att han ansåg att utbildning var viktigt och hade därför grundat skolan och tillsammans med andra byggt den. Så en dag kom israeler och förstörde skolbyggnaden totalt. Den här mannen blev naturligtvis förkrossad, men tog nya tag och byggde upp skolan igen. Den var i bruk en tid till och så kom nästa israeliska styrka och åter stod han maktlös och kunde bara se på när hans skola ännu en gång revs.

Den här mannen gav ändå inte upp. Han ville att de palestinska barnen skulle få möjlighet till utbildning så han byggde upp skolan igen. Den kom åter i bruk, men efter en tid kom ytterligare en israeliska styrka. Den här gången fick mannen möjlighet att prata med den högst ansvarige militären, en major eller överste. Till honom sa han:

- Du kan förstöra skolan igen, du kan förstöra all utrustning, alla golv, alla väggar, alla tak. Du kan döda alla barn som går i eller ska gå i den här skolan - det kan jag inte hindra dig från. Men det finns en sak som du inte kan få.
Du kan aldrig få mig att hata dig.

4 kommentarer:

KaosJenny sa...

Verkligen, en helt underbar och tänkvärd historia... Kram

Miss Gillette sa...

Önskar att jag själv vore så stor. Ska jobba på det. Ännu mer.

Mångmamma sa...

Med hat och våld löser man ingenting!
Klokt tänkt och storsint av den tappre mannen.

Bina sa...

Miss Gillette: Ja, det önskar jag med att jag var.

Mångmamma: Nej, det löser verkligen ingenting, men jag tror jag skulle ha svårt att låta bli att hata i vissa situationer.