tisdag, december 08, 2009

Ta ingen skit!

Har precis kommit in efter en powerwalk. Passerade närlivsbutiken och såg på löpet att Elin Woods har flyttat ifrån sin make. Jag kan väl inte påstå att det är världens mest pålitliga tidning, men jag hoppas verkligen att det är så. Gör inte som Hillary Clinton som bara log sig igenom sin makes otrohetsaffärer och stod vid hans sida ändå fast han hade betett sig som ett svin och med all önskvärd tydlighet visat henne (och hela världen) att han inte hade någon som helst respekt för deras relation. Hoppas Elin Woods verkligen har tagit sitt pick och pack och dragit så kan Tiger stå där med skammen, för skammen är hans, inte hennes. Nej, lyssna på det uttryck din namne, Elin (Ek), myntade och ta ingen skit!

9 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Nu måste jag invända: Glöm ALDRIG att man inte vet NÅNTING om andra människors förhållanden. Inte ens om man känner dem väl fattar man allt, eller ens ett dugg. Och INGET som pressen skriver är värt ett jävla skit i det avseendet.

Vad folk vill ha/behöver/gör för att hålla sig uppe och glada är otroligt komplexa mekanismer. Såvida man inte blir direkt tillfrågad att lägga sig i nån annans förhållande gör man bäst i att låta folk sköta sig själva. Allt annat är som att tro sig vara insatt i hela den japanska kulturen och historien bara för att man har hittat en svensk-japansk fickparlör.

Vissa saker räknar till och med jag bort, som när barn kommer i kläm (vilket aldrig är okej) och ren misshandel (som mycket sällan är det). Men varje vuxen människa har sin egen kodex som dikteras av hans eller hennes erfarenheter, och det faktum att man inte delar varandras värderingar betyder inte att den ena eller den andra är olycklig. Som i det ett fall du nämner: Hillary Clinton kanske sket fullständigt i vad henner karl gjorde med andra sexpartners. Hur ska du kunna veta det? Eller jag? Eller också sket hon inte i det men ansåg att det var en kompromiss hon var beredd till. Eller hon kanske hade tonvis med raj-raj på sitt hål och karln tyckte att det var hans tur. Eller de kanske hade ett öppet äktenskap. Det kan ha förhållit sig på PRECIS vilket sätt som helst. Man har ingen aning, det är bara att förlika sig med den tanken.

En stark åsikt kan man ha, men den får man applicera på sitt eget förhållande, inte på andras. Jag blir vansinnig om nån kommer och har åsikter om hur jag ska bedriva mitt äktenskap och jag törs lova att det är rätt olikt ditt. Men jag mår bra här där jag är och du mår bra i ditt liv, trots att vi inte skulle vilja byta med varann. Eftersom jag inte är du och du inte är jag. Och ingen av oss är varken Hillary Clinton eller Elin Woods.

Basta.

Bina sa...

Otrohet är ju svårdefinierat och säkert olika för varje person var den gränsen går. Min åsikt är att otrohet inte har någon plats inom äktenskapet (har man bestämt att ha ett s.k. öppet äktenskap så är det ju inte att vara otrogen om makarna följer uppgörelsen). Jag skulle bli mycket besviken på Sportfiskaren om han inte kastade ut mig på fläcken alternativt drog själv om jag var otrogen mot honom.

Och jag skulle vilja att folk o-ombedda lade sig i mitt äktenskap om de visste eller anade att någon av oss var otrogen mot den andre och berättade vad de anade eller visste.

Sen inser jag också att man kanske inte slutar älskar sin partner bara för att h*n varit otrogen, kärlek är mer komplex än så, men jag tycker att otrohet är en så grov kränkning av kärleksrelationen på många plan att den måste förstöra själva kärnan i kärleken. Det finns så många andra sätt att försöka få en dålig relation att bli bättre (eller avslutad). Otrohet är den fegaste och sunkigaste. Tycker jag. Vilket inte innebär att människor som är otrogna för evigt förpassats till min lista över sunkiga personer. Men handlingen, själva otroheten, kommer jag alltid tycka är sunkig och feg.

Z sa...

Dessutom verkar ju Tiger ha ett och annat problem också. Nu RYKTAS(tmz) det om OD dagen efter Thanksgiving. Och att någon ur hans hushåll hämtats med abulans igår em. Det hela är så tragiskt så tragiskt oavsett om de har ett öppet äktenskap eller inte. Det kan ju inte vara bra för ngn att ha drogproblem och även uppenbarliga andra missbruk också. Speciellt inte för barnen... Jag hoppas detta inte slutar på sämsta möjliga sätt utan att det i bästa fall slutar med att de kan lösa det alt en bra skilsmässa.

Miss Gillette sa...

Som du själv säger är varje förhållande -- även vänner emellan -- en överenskommelse mellan dem som är inblandade. Och ytterst få vet vad den överenskommelsen innebär för andra -- ibland är det inte solklart ens för personerna inom ett och samma förhållande. Så det måste man ju reda ut först och främst och formulera så att de involverade är med på vilka villkor som ställs, och kan ta ställning till om de är beredda att gå med på dem eller ej.

Du är säker på att du vet vad du vill, och det kan man ju vara på ett principiellt eller teoretiskt plan. Men i realiteten? När det väl händer? Ja, då kanske det påminner om en situation som man upplevt eller sett på mer eller mindre nära håll. Men det ÄR inte samma situation och tusen parametrar kan göra att du faktiskt omprövar din dittills så bergsäkra ståndpunkt. Tro mig.

Visst: generellt håller jag med om att man ska hålla ingångna avtal, oavsett vad de gäller. Men jag vet också att det alltid finns förmildrande omständigheter och att man, om man tar sin empati i bruk och sätter sig in i vars och ens situation, kan vara snart sagt omöjligt att klandra nån för nånting. Det låter kanske undanglidande och, ja, fegt, men när det är människor det handlar om, så.

Och pressen, den är alltid bara intresserad av att sälja fler nummer. Jag tycker man ska hålla sig för god för att döma folk med ledning av vad som stått i tidningen. Vill man själv råka ut för samma sak? Nej, det vill man sannolikt inte. Till och med jag som är hedning :-) försöker vara lite god kristen på det sättet.

Z sa...

Miss Gilette skrev: "Eller hon kanske hade tonvis med raj-raj på sitt hål"
Vilket jag tycker var en jätterolig felskrivning med tanke på vad det handlade om! Tihi!

Miss Gillette sa...

Z: *gapskrattar* Ja, jag har ju alltid haft lite svårt med prepositionerna. _I_ sitt hål ska det såklart vara!

Z sa...

miss Gilette: Ha ha ha ha!!!!!!!!

Bina sa...

Och jag noterade "på sitt hål" men tänkte att det var en gilettantisk ordfyndighet då jag har en mycket stor respekt för Miss Gilettes skriftliga språk och fnissade åt ordfyndigheten!

KaosJenny sa...

Ha Ha... men det är svårt det där med relationer och framförallt kända människors relationer där man har en halv värld som helst vill vara med i sovrummet... Men känner man att saker inte ok i en relation så håller jag med om att man inte ska ta någon skit Kram