fredag, december 11, 2009

Gräsänkans fredagslogistik

Sportfiskaren är på julfest och kommer hem sent och jag är således ensam med mina tre juveler. Liten tycker att det är bäst om hon sitter fast på mig framåt sena eftermiddagen så det gäller att se till att allt fungerar smidigt. Således förbereddes middagen redan vid 15:00 när Liten sov sin sedvanliga halvtimme. Fredagsmys innebar idag hemgjorda hamburgare med klyftpotatis. Maten lagades när Liten sov sitt sista sovpass. Jag han duka fram, tända ljusen, lägga upp åt Lillkillen och göra i ordning min hamburgare och slå ned min lilla rumpa på stolen en halv minut när Liten slog upp sina bruna ögon och högljutt deklarerade att hon var vaken. Tack och lov fann hon sig i att sitta i mitt knä och titta på brorsorna medan jag åt upp. Nu har hon för ovanlighetens skull varit mycket nöjd med att ligga på sin lilla madrass efter det att hon fått sin middag medan jag plockat undan all mat i kylskåp alternativt sophink samt plockat ur diskmaskinen och ställt ned porslinet och övriga köksredskap som använts i samband med middagen. Jag har hunnit torka av arbetsytor, spishäll och köksbord samt serverat grabbarna chips och ostbågar framför tv:n respektive datorn. Ja, jag hinner ju till och med skriva detta blogg-inlägg och fortfarande ligger Liten nöjd och tittar upp i vårt vitmålade trätak.

Nu tar nästa pass vid där jag ska lägga Liten, vilket tar ungefär 45 minuter. Under tiden ska Lillkillen kolla på "Ringaren från Notre Dame" (den borde räcka hela Litens läggtid även om det tar lite längre tid än vanligt) och Stora killen chattar, fb:ar och spotify:ar. Det är bara att hålla tummarna för att allt fungerar och att de inte blir ovänner. Konflikthärden brukar bli att Stora killen sjunger högt till låtarna han lyssnar på och det är ganska jobbigt att lyssna på, speciellt om man försöker se en film med svenskt tal...

När Liten så somnat är det dags för Idol, som bara jag vill se egentligen, men eftersom Lillkillen somnade en ganska lång stund under eftermiddagen (tror Fru C:s mellankille körde slut på honom på Öppna Förskolan förut) är han ganska pigg och vill nog inte gå och lägga sig vid 20:00 som vanligt. Och musik tycker han ju om. Och chips och ostbågar så jag tror nog att vi hinner få lite gemensamt mys tack vare min utomordentligt väl genomtänkta logik!

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Man kan bara buga beundrande inför denna örnkollsplanering! När börjar du hålla kurser i det? :-)

Bina sa...

Sjukligt planeringsbehov är nog medfött...tja, det kanske går att tjäna pengar på det. Det vore ju praktiskt!