torsdag, december 24, 2009

Midnatt råder

Snart i alla fall. Och den här julaftonen får jag inte avsluta med midnattsmässa, men jag och mina fina ungar var på gudstjänst i förmiddags och då fick jag sjunga min favorit-jul-psalm 122. Härligt, härligt!

Sedan dess har dagen bara rullat på. Jag har haft en härlig julafton med god mat, fin tomte och härliga människor. Och en massa julklappar. Tomten delade bara ut två julklappar var till kidsen och en var till oss vuxna. Detta så att tomten inte skulle behöva vara borta hela julaftonen från sin familj. Och kidsen var så nöjda med sina två paket att det kändes helt onödigt att dela ut resten. Det var ett berg med julklappar under granen.

En liten stund gjorde den synen mig nästan äcklad. Vilket överflöd! Och så finns det barn som bara förknippar julen med ångest för att föräldrarna dricker, missbrukar droger, för att pappa slår mamma, för att barnet självt blir slaget eller för att barnet blir utsatt för övergrepp, gång på gång. Barn som lever i flykt, både i vårt land och utomlands. Barn som svälter till döds. Vad skulle det gjort för skillnad om jag istället lagt alla julklappspengar på att stödja olika projekt som försöker förbättra barns levnadsvillkor? Varför tänker jag varje år att jag bara borde köpa julklappar som går till välgörande ändamål, men aldrig gör det? Kanske nästa jul?

Stora killen fick Band Hero och nu har vi sjungit och spelat till dess att svärfar bad oss sluta för att "det är omöjligt att sova när ni spelar". Hmpf! Vi som sjunger och spelar så bra?! Nu är det bara vi två vakna. Vi sitter här vid varsin dator och grejar. Det är dags för oss att sova, men det känns så skönt att få ut så mycket som möjligt av julaftonen. Stora killen kommer nog lyssna på ljudbok på sin nya cd-spelare. Jag kommer fundera på vad jag ska köpa på Make Up Store för de presentkort jag fick av Båtsman. Det har varit en fin julafton. Jag är nöjd. Lyckokänslan sprider sig i min kropp. Den där stilla, rogivande känslan som kommer när allt känns bra, när allt känns gott; vetskapen om de två små och Sportfiskaren som sover däruppe, ljudet av fina Stora killens klickande och knattrande framför datorn, glädjen över den snövita julen. Det ger eko inåt och fyller mig med tacksamhet över det jag har. Och med den känslan går jag och lägger mig. Jag har haft en God Jul.

Inga kommentarer: