onsdag, november 25, 2009

Öppna dörren!

Idag är det FN:s internationella dag för avskaffande av våld mot kvinnor. Det har uppmärksammats i Lilla Staden. Jag hade äran att få/kunna vara med på detta arrangemang. Jag fick träffa flera av "mina" kvinnor - det var så roligt att få se dem igen och höra att de mådde bra.

I Lilla Staden kommer under några dagar visas en konstinstallation som heter Det slutna rummet. Det handlar om det våld som så många män utsätter sina flickvänner, sambos och fruar för varje dag. Fortfarande, år 2009, är hemmet den farligaste platsen att vistas på för kvinnor. Det är sorgligt.

Dagens arrangemang var ett samarbete mellan socialtjänsten, polisen, Svenska Kyrkan, Brottsofferjouren och politiker. Det känns bra. Att inte vara ensam i arbetet med de här frågorna. Och det kändes bra att träffa de där kvinnorna. Som faktiskt har lämnat det slutna rummet. Som hittade en dörr. Som öppnade den. Som gick ut. Utan att veta någonting om hur det kommer bli. Men med vetskapen om att de inte längre ville eller orkade leva med våld. Det är mod.

1 kommentar:

Z sa...

Om det fanns en GILLA-länk här skulle jag klicka på den. Jag håller helt och fullt med dig!