lördag, november 21, 2009

Heja regeringsrätten!

Socialnämnden i Östersund ville avslå en missbrukares ansökan om försörjningsstöd till hyra och fackavgift för att han inte följde en upprättad rehabiliteringsplan. Socialnämnden tyckte att de skulle kunna avslå ansökan för att försörjningsstödet skulle leda till att mannen hade möjlighet att fortsätta missbruka. Det tyckte inte regeringsrätten. Jag håller med regeringsrätten. Det var ju pengar till hyra och fackavgift det gällde. Det är ju sällan som hemlöshet ökar möjligheten att komma ut ur missbruk! Tvärtom skulle jag tro.

Och dessvärre tror jag inte att socialnämnden med hjälp av att avslå ansökningar om försörjningsstöd skulle minska antalet missbrukare i kommunen. Om det verkligen handlar om fara för hälsa och utveckling hos missbrukaren kan ju socialnämnden använda sig av LVM (lagen om vård av missbrukare i vissa fall) för att tvinga en missbrukare till behandling. Rätten till försörjningsstöd ska omfatta alla som har rätt till det, även missbrukare som inte vill sluta missbruka. Tycker jag. Även om jag tycker droger är skräp, minst sagt. Buuu för droger!

Inga kommentarer: