söndag, november 22, 2009

Hantverkar-vett

Alltså, nu har vi haft en del hantverkare här i huset de senaste veckorna. Och det stör mig lite att de knatar in med skorna på utan att fråga om det är okej. Är det bara i Lilla Staden vi har ohyfsade hantverkare eller är det så här hantverkare gör? Det är väl knappast någon som missat att det är november och mestadels regn, vilket betyder blöt gräsmatta och blöt mark ute. Och det dras ju in när de traskar in med sina skor. De hantverkare vi haft här har haft uppdrag som inneburit att de varit ute och sedan gått in och sedan gått ut, sedan kommit in igen. Jag tycker det är konstigt i alla fall. Att bara knata in och ut med skorna på och göra golvet mer och mer smutsigt för varje gång.

3 kommentarer:

Raggarullis sa...

Det är nog överallt som hantverkarna gör lite som dom vill.. Innan jag flyttade hit till Sthlm, så renoverades mitt badrum och dom sprang hur dom ville och dom struntade även i att stänga ytterdörren, även fast jag hade hund och en innekatt som kunde sticka, eftersom porten oxå var öppen.. Hade många krig me dom där idioterna :(

Miss Gillette sa...

Det finns hantverkare som tar av sig skorna, fast det brukar mest vara när de ska vara inne ett bra tag. Springer de in och ut som skottspolar kan man inte gärna begära att de ska ta av och på skorna varenda gång (då lär man ju om inte annat få betala en extra timme för tidsåtgången). I deras kläder skulle jag ha blivit knasig.

Vi lägger ut byggpapp eller liknande där de ska gå ifall det är golv som inte tål lort (en del gör detta själva). Jag vill gärna underlätta för dem som ska utföra ett arbete i mitt hus och hålla dem på gott humör. Lite extra städning anser jag ingår i det offererade priset, om än underförstått. Bjur man på kaffe också blir de allra flesta goda och glada och tillmötesgående som aldrig det!

Cirkus sa...

Jag har haft både svenska hantverkare o de med andra nationaliteter här o trots att jag sagt att de INTE behöver ta av sig skorna så har d e instisterat, "för man går ju inte med skor i andras hem".
Mycket trevligt, tycker jag!
Men det kanske bara ingår i hantverkarutbildningarna här i södern?