måndag, november 16, 2009

Billigare än rökare

Snart är det advent. Som kommunarbetare har jag få tjänsteförmåner, men det fanns en trevlig - till förra året...

Svenska kyrkan anordnade en adventsgudstjänst för oss kommunanställda och bjöd därefter på lussekatt och pepparkaka i församlingshemmet. Vi fick gå på detta under arbetstid. Fram till förra året. Då bestämde arbetsgivaren att vi fick gå, men inte på arbetstid, utan då fick vi flexa ut. Skäl: alla hade inte möjlighet att gå under arbetstid, därför blev det orättvist.

Nä, så är det ju såklart. I vår kommun ska vi ha en långsiktigt god ekonomi och ur ett ekonomiskt perspektiv kan det ju ifrågasättas att skattepengar går till att betala kommunarbetares adventsmys, visst, men alla rökare då. Så ofta som de springer ut och röker på arbetstid tycker jag nog att i alla fall icke-rökare som jag själv skulle kunna få gå på arbetstid. För nog röker rökarna per år mer än den timme det tar att adventsgudstjänsta och fika. Ja, jag är ganska säker på att om jag skulle ta reda på hur mycket tid en rökande kollega röker på arbetstid under ett år skulle jag säkert kunna vara ledig minst en vecka!

Och livet är inte rättvist. Så jag tycker det är ganska småaktigt att jag inte får gå på adventsgudstjänst på arbetstid längre.

5 kommentarer:

Z sa...

jag har också tänkt på det där med rökarna. Men att förbjuda rökarna att röka vore ju diskrimminering... Annars tycker jag man borde kunna göra det. För tänk hur mycket mer produktiva Sverige kunde bli om alla rökarna inte rökte stup i kvarten....

n sa...

Dessutom måste vi betala deras dåliga hälsa....

Sarah sa...

Det är mycket man inte får som kommunarbetare nuförtiden :-( Dåligt!! Kraaam!

Bina sa...

Självklart ska rökarna få röka om de vill - men på arbetstid? Inte så självklart tycker jag. Men så är jag inte rökare heller.

Malin sa...

Ja du vi vanliga döda får inte känna att vi får något lite extra. Men de som redan har topplön och tusen förmåner får mer. Livet är orätttvist och sen dör man;)