tisdag, november 24, 2009

När gränser suddas ut

Jag älskar att träffa eller lyssna på människor som får mina tankar att gå i nya banor eller ifrågasätta det jag tidigare tyckt eller tänkt. I förra veckan hade jag förmånen att få lyssna på en föreläsning av Anneli Svensson om våld mot (L)HBT-personer. Föreläsningen handlade delvis om föreställningar om kön och sexualitet. Bland annat diskuterades begreppet transvestit. En kvinna berättade att hon huvudsakligen använder kläder från Dressman. Hon frågade oss om det innebär att hon är transvestit. Tja, det beror väl på vad hon tycker antar jag, eller? Och så tänkte jag att det måste ju vara svårare att vara kvinna och transvestit än man och transvestit. Det finns ju så många kläder som anses vara typiskt kvinnliga attribut; kjol, klänning, strumpbyxor, högklackade skor, medan det finns få kläder som anses vara typiskt manliga attribut. Tja, mina små hjärnceller gav sig ut på nya vindlingar i hjärnbarken - mycket trevligt, tack föreläsaren!

2 kommentarer:

Linda G sa...

Vad är definitionen på transvestit egenligen? Jag menar om en kille gillar att ibland klä sig i typiskt kvinnliga kläder men bara gör det hemma är han en transvestit då? Very interesting. Vad är förresten (L)?

Bina sa...

L:et står för lesbian. Internationellt heter det LHBT, men i Sverige har vi tagit bort L:et på grund av att vi anser att vi är så jämställda att kvinnliga homosexuella inte är en grupp som är underordnad manliga homosexuella. Dock finns det några som inte tycker att det stämmer överens med verkligheten och därför använder L:et även i jämställda Sverige, jag bland annat.