fredag, november 06, 2009

Det var ett väldigt velande hit och dit!

Seriöst (som är Stora killens favorit-uttryck, uttalas "särijööööööööööst"), hur många olika råd kan socialstyrelsen och läkemedelsverket komma med gällande grisförkylningen?! Först var det två sprutor för alla, nu är det bara för barn under 13 och de med nedsatt immunförsvar. Först var det inga barn under tre år som skulle vaccineras, förutom de i riskgrupp - nu väntas nya rekommendationer inom några veckor som råder att alla barn från sex månader (kanske ännu yngre) bör vaccineras.

Ja, ja. Alla i familjen som kan få vaccinet ska få det. Det som fick mig att bestämma mig var en debatt i P1 (denna fantastiska radiokanal) där jämförelsen gjordes kring TBC, som också är en pandemi, och vaccineringen mot det när det var nytt. Idag är det ju få som protesterar eller ifrågasätter varför en vaccination mot TBC är nödvändigt och det är sannolikt att det kommer bli så med denna nya influensa också.

4 kommentarer:

Ebba sa...

Vi ska med vaccinera oss. Jag kommer nog känna mej tryggare efter att ha gjort det, även om vaccinet skrämmer mej lite med.

Miss Gillette sa...

Men var anmäler man de personer som inte erbjuds vaccinet via skolan? Vårdcentralen? (Ha ha, försöka komma fram där.)

Bina sa...

Satt lappar idag på Öppna Förskolan när BVC har löpande bandet-tider. Har även varit annons i blaskan. Finns också info på landstingets hemsida. Jag blev erbjuden samtidigt som lillen, tror att de ger även föräldrarna.

Miss Gillette sa...

Tack! Bvc är jag aldrig på numera och lokalblaskan har jag missat eftersom jag varit borta. Men nu ska jag kolla & åtgärda.