torsdag, mars 19, 2009

"Din är makten"

Sportfiskaren är på konferens, han åkte igår kväll och kommer hem på söndag förmiddag. Kommer såklart sakna honom, men det finns ändå en del fördelar med att vara själv med kidsen:
maten - jag kan laga mat innehållande ädel- och gorgonzolaost
leksakerna - SF tycker att lillkillens leksaker ska vara i hans rum, medan jag tycker att det kan väl lika gärna stå en leksakslåda på nedervåningen (det är ju där vi är så det är ju där lillen vill leka)
sovmöjligheterna - båda kidsen vill gärna sova hos oss, men jag försöker i största möjliga mån se till att stora killen stannar i sin säng genom att jag lägger mig hos honom och när vi är fyra i sängen så avviker jag till lillens säng eftersom det blir för trångt för mig att sova där. Nu finns det dock gott om plats för båda änglarna i vår säng och dessutom har jag två lediga alternativa sängar!

Ja, så det finns ändå en del fördelar med att vara tillfälligt ensamstående - det finns nackdelar också men jag försöker tycka att glaset är halvfullt så dem fokuserar jag inte på. Den största fördelen är således att all makt tillfaller mig under dessa dygn! Jag kan göra precis som jag vill, rubba vilka regler jag vill - eller införa nya också för den delen. Imorgon ska jag hyra något riktigt trevligt drama och vältra mig i olika känsloyttringar tillsammans med Euroshoppers Nacho Cheese Chips. Det lutar åt "Monika Svenssons eviga ögonblick" eller vad den nu heter.

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Självklart ska lillen ha leksakerna där ni är -- det är inte förrän de blir lite större som de börjar vilja stänga in sig och vara lite hemliga, och ifred. Än så länge är ju närheten till er det allt överskuggande, ständiga behovet. Och en aspekt till: även om de minsta familjemedlemmarna kanske inte klarar att inreda en hel kåk, så bor de ju faktiskt där också och måste väl få sätta sina avtryck likaväl som de vuxna (vilka naturligtvis får bestämma lite mer eftersom de städar mycket mer. Men ändå).

Z sa...

Hahahahahaha!!!! Inför en massa nya roliga regler så SF får det svårt att ta sig in i leken igen! Leksaker på tävrtomplatser och alla barnen i eran säng!!!! ENVÅLDSHÄRSKARE!!!! Mohahahahahahahaha! Tuppen upp!

Bina sa...

Miss Gilette: Jag kunde inte sagt det bättre själv!

Z: Har dessvärre lite dålig fantasi, men ngt borde jag ju komma på!

Anonym sa...

Oooh! Vad gôtt du har det!
Jag har ensamkväll imorrn, fast jag kan ge mig den på att sötungen inte kommer somna 8 bara för det.
Eller att maken kommer hem kl 23 bara för att releasepartyt var tråkigt...
Men som du säger: glaset kan även vara halvfullt!
Rapport imorrn!

(tack så hemskt mycket för mailet förresten!!)