fredag, mars 06, 2009

Another part of me

En gång i tiden, för...ja, vad blir det...hjälp, det är ju tjugo år sedan (!) så upptäckte jag vad som skulle komma att bli min stora tonårsidol - Michael Jackson. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och de senaste skivorna han har gett ut har jag inte så stor koll på, men Of the Wall, Thriller, Bad, Dangerous & HIStory har jag mer eller mindre koll på. De fyra första har jag lyssnat på hundratals gånger.

Men herr Jacksons karriär har vid flera tillfällen kantats av beskyllningar om sexuella övergrepp på barn. Och ingen rök utan eld; "absence of proof is not proof of absence" precis som en friande dom från misstanke om sexuella övergrepp inte innebär att det inte skett något. Det där har varit svårt för mig att hantera, rent moraliskt: kan jag lyssna på hans musik och samtidigt fördöma det han sannolikt gjort mot barn i hans närhet? För övrigt ser han ju ganska - konstlad ut - men det känns mindre problematiskt tycker jag nog.

1992 såg jag två konserter i Stockholm och 1997 var jag på konsert i Stockholm. Och nu ska han spela tio gånger i London i sommar, de sista konserterna han ger - ever. Det vore så häftigt att få tag i biljetter och åka dit, kanske tillsammans med fröken Multisport, som delade denna idoldyrkan med mig (vi har sett hans videos hur många gånger som helst för att lära oss koreografin...). Han sa på presskonferensen att han spelar det hans fans vill höra. Förutom alla de där vanliga hitsen vill jag höra Man in the Mirror. Den är underbar.

6 kommentarer:

Z sa...

"(vi har sett hans videos hur många gånger som helst för att lära oss koreografin...)"Det syntes ju verkligen hur tydligt som helst på Möhippan... Hahahahaha!

Bina sa...

Eeeh, HON hade inte sett hans koreografi på just Billie Jean - tror faktiskt att jag hade lyckats bättre med originalkoreografin än den - du får väl testa mig ngngång ; )

http://www.youtube.com/watch?v=_8gr3yQhHEE

Anonym sa...

1997 var i GBG ?!?!?!?!

Sen sa ju karl, mina sista shower i london....ever....
I London....

Hmmm....

Bina sa...

Var det i Gbg vi var?! Jaha, dåligt minne! På Scandinavium va'? Fast om han spelar i USA är det ju längre bort, men det vore ju super om han kom till Norden ngnstans!

Anonym sa...

men sabina... ;-)
Ullevi!!!!!!
Scandinavium är ju en liten inomhus hall....
Jaja men fränt var det i alla fall. Du kanske var så uppslukad av vad du såg att du inte vet var du var :-)
Jag tycker det var kul att vi gick trots att han redan då hade börjat få en rejäl töntstämpel. En klassisk konsert, speciellt om han aldrig mera kommer hit.

Bina sa...

Jag är också glad att vi gick, det var himla häftigt att få se honom igen,i någorlunda vuxen ålder!

Och just det, Ullevi var det ju...börjar bli lite glömsk, eller så tycker jag helt enkelt inte att det är relevant och komma ihåg exakt var det var!