torsdag, mars 19, 2009

Att göra mänskligheten en björntjänst - i religionens namn

Dummo, pucko! Påven verkar ju i en del (dessvärre ganska viktiga) frågor inte riktigt ha koll på hur världen verkligen ser ut! Han verkar helt enkelt lida av "korkhet" som en stockholmare en gång sa till en fotograf jag känner (det är för övrigt ett ganska användbart ord även om det inte är ett vedertaget begrepp...). Att säga att "kondomutdelning är verkningslöst mot aids" och att det "förvärrar problemet" samt att lösningen ligger i "ett andligt och mänskligt uppvaknande" och "vänskap med dem som lider" tyder enligt mig på att han lider av korkhet. Förstår inte han vilken makt han har (lite mer än mitt envåldshärskande i hushållet), att människor över hela världen lyssnar till det han säger och att med det följer ett oerhört stort ansvar?!

Jag tror i alla fall att Gud tycker att vi ska använda oss av de vetenskapliga framsteg som görs kring HIV/AIDS samtidigt som vi har empati med dem som drabbas. Om kondomer kan hindra att fler smittas så är jag säker på att Gud vill att vi använder den kunskapen och förmedlar den. Gud värnar om oss människor - även om påven och katolska kyrkan är emot preventivmedel så vore en viss flexibilitet i frågan vara önskvärd när det gäller att rädda liv.

Inga kommentarer: