tisdag, maj 10, 2011

Tillfälligt gröna fingrar

Jag tycker om när det är fint i trädgården. När det blommar eller vi kan skörda något som växt i trädgården. Men jag har inga gröna fingrar. Ungefär var tolfte månad kastar jag ut de halvdöda växterna som står i våra fönster, åker till Plantagen och köper nya.

Men idag när jag vaknade fick jag ett ryck. Jag bestämde mig för att fixa med vårt land idag. Att äntligen göra i ordning så det blev riktigt fint och snyggt, ta bort de två små träden, plantera om rabarbern dit, så lite och så flytta ur och sedan i den befintliga gräslöken och persiljan (som Sportfiskaren sått). Så idag har jag besökt både handelsträdgård och Granngården, burit och kånkat, grävt och vänt, krattat och vattnat och när eftermiddagen led mot sitt slut kunde jag stolt titta på vårt land där en slokande rad persilja och en gräslökstuva stod (hoppas de tar sig) tillsammans med fyra omplanterade rabarber. Imorgon ska jag hitta lite salladsfrön och kryddfrön och så tillsammans med morötterna som jag och Liten köpte idag.

Mest nöjd är jag med att jag höll ut hela projektet och inte bara gav upp längs vägen. Jag till och med plockade bort alla "verktyg" och plastpåsar innan jag bad Sportfiskaren att titta på slutresultatet. Synd att jag inte tog ett "före"-kort bara...

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Det är nog nåt av det mest tillfredsställande som finns att äta mat man odlat själv. Hoppas ditt försök slår väl ut så att du får lust att utöka experimentet pö om pö! Tips såhär dags på säsongen: skaffa fiberduk och täck odlingen med. Skyddar mot nattkyla och vissa objudna gäster, håller fukten kvar när växterna är små och klena och hjälper dem att växa snabbare.

Apropå ingenting: jäklar, att jag aldrig minns att ta med mig klänningstyget! Påminn mig på måndag innan jag åker hemifrån!

Bina sa...

Fiberduk fixad idag, tack för tipset! Jag håller också tummarna för att det funkar och att jag kommer ihåg att vattna.

Nästa måndag och måndagen därefter kommer inte jag (är i Sthlm på konferens och utbildning), men vi kan ju träffas ngn annan gång också.