tisdag, maj 31, 2011

Godaste överraskningen ever!

Idag hade en spetskomptensgrupp jag har förmånen att vara med i konferens. Klockan 14 stod en överraskning på dagordningen och jag hade inga varken aningar eller förväntningar och blev mycket glatt överraskad när en lokal chokladfabrik kom för att ge oss en chokladpralinprovning! Överst från vänster: sichuanpeppar (mycket god!), grape-gin (sådär) och ägglikör (mycket god!). Nederst från vänster: hallon-basilika (god), lakrits-havssalt-citron (sådär) och dark chocolate (god).

Choklad ska avnjutas genom att bryta en bit, lägga på tungan och trycka upp mot gommen så att biten sakta smälter i munnen.


En choklad med hög kvalité innehåller fem ingredienser; kakaomassa, kakaosmör, socker, vanilj och soyalecitin. En hög procent kakao är således ingen garanti för kvalité, utan säger bara hur stor andel socker det finns i chokladen.

Jag hade fått för mig att kakobönan växte som kaffebönan, på buske, men kakaobönan växer inuti en frukt (se bild ovan) på ett träd.

Vi avslutade med chokladfondue i chokladpellets som smälts ned - det var sååååååå gott!

Bästa informationen under hela provningen var att imorgon skulle företagsrepresentanten till Lilla Stadens MAXI Ica Stormarknad eftersom de ska köpa in deras chokladbräck! Love, love, love!

1 kommentar:

Miss Gillette sa...

Kul! Jag blev glad när jag läste att den här företagaren skulle öppna chokladfabrik här. Vet du var deras praliner finns att köpa? (Och vad heter de, förresten -- det kanske finns en webbplats man kan kolla in?)