måndag, maj 02, 2011

Dag 24 – En låt du vill ha på din begravning

Jag kunde inte välja bara en låt, jag valde två (och på min begravning ska jag ha fler). Den första är en psalm; "Bliv kvar hos mig". Jag älskar den och den har burit mig genom många jobbiga stunder. Den har sju verser och på min begravning vill jag att vers ett, två, fem och sju ska sjungas. Jag hittade ingen bra inspelning på svenska på youtube, men på engelska finns det hur många som helst, den heter "Abide with me". Den finns dock i en svensk inspelning på Spotify.

1. Bliv kvar hos mig, se, dagens slut är när.
Bliv kvar, o Herre, snart är natten här.
Då allting annat sviker och bedrar,
du ende trogne tröstare, bliv kvar.

2. Som drömmar flyr, så ilar våra år.
All jordens glädje likt en fläkt förgår.
Allt hastar hän mot sin förvandling snar.
Du är densamme, bliv du hos mig kvar.

5. Som späd jag lades i din kärleks famn
och blev välsignad i ditt dyra namn.
Du mig ej lämnat, fast på villors stig
jag ofta svek dig. O, bliv kvar hos mig.

7. Ditt kors skall skina för min blick, när sist
jag somnar in, o Herre Jesus Krist.
Då viker natten, morgon bräcker klar.
I liv, i död bliv, Herre, hos mig kvar.




Nästa låt tycker jag ger en bild av Gud som stämmer bra överens med min bild av Gud. Någon som ser just mig, ger mig glädjeämnen, ser mina bördor och mina felsteg - och ändå älskar mig, ändå har tålamod med mig. För visst är det så att vi alla strävar med våra liv, mer eller mindre. Jag tycker att jag själv behöver sträva väldigt lite, det mesta går på räls och jag är oerhört tacksam för allt och alla jag välsignats med. Och när jag dör vill jag att Gud möter mig och trots alla misstag ger hen mig en vit skrud som jag kan tjoa omkring i himlen i. Låten finns på Spotify också.

1 kommentar:

Z sa...

Fattig Bonddräng är en av mina favoriter. Jag gråter alltid när jag hör den!