söndag, september 06, 2009

Egentligen

Förra gången jag var hos barnmorskan skulle vi skriva mitt omvårdnadsmeddelande. Det är det som förlossningspersonalen läser när jag kommer dit. Så här står det:

"Inga särskilda önskemål angående förlossningen, lite orolig inför smärtan. Tidigare använt lustgas, ska nu testa TENS, även öppen för förslag vb. Kan tänka sig THG" (THG är fackspråk för epidural)

Men egentligen, om jag hade fått bestämma helt själv, hade det stått så här:

"Pat livrädd för smärtan, vill ha en smärtfri förlossning och kan tänka sig vad som helst för att få det. Vill, till skillnad mot de tidigare gångerna, se snygg och fräsch ut under och efter förlossningen."

Men det kändes liksom inte så bra att säga det till barnmorskan, lite fegt och ytligt. Fast det är de två sakerna jag egentligen tycker är viktiga; ingen smärta, se snygg ut (förutom det självklara att Knyttet ska må bra under och efter förlossningen, men det behöver ju inte ens skrivas för det vill ju alla föräldrar). Jag är nog ganska feg och ytlig med andra ord...

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Om frun INTE får THG ska maken ha GHB" skrev barnmorskan...Hon behöver väl inte ta i så, jag skulle nöja mig med en vanlig stänkare.
//Papa

Miss Gillette sa...

Jaså, du är inte på BB? Nehej, där ser man.

Jag skrev nog nästan så, att jag vill ha all smärtlindring man kan få. I alla fall andra gången. Fst då visste jag ju hur otroligt väl omhändertagen man blir där jag skulle omföda (bara det att bli inskriven av sin körkollega! Hur mycket tryggare kan det bli!) så det är möjligt att jag inte skrev nånting alls utan bara sa det. Och jag fick verkligen allt, och andra gången var helt suverän, jag friade till narkosläkaren som kom och satte epiduralen, och, ja, jag var så grymt _nöjd_ när lillan kom, som om _jag_ hade gjort nåt bra. När det var förlossningsteamen som fixade allt!

Z sa...

Jag ville också ha allt jag kunde få. och det sa jag också. Men det var ju FÖR SENT!!!!!!!!!!!!!! Jäla skit. Däremot sket jag fullständigt i hur jag såg ut just under själva förlossningen och i direkt anslutningen till den. me så blödde jag ju också så mycket efter så jag nästan svimmade. Hade inte tid att oroa mig för sånt.

Bina sa...

Jag frågade också för sent om jag kunde få ngt mer än lustgas. Jag tänker så här att om jag orkar bry mig om att se snygg ut då har jag ju en bra förlossning som inte är för jobbig, eller hur? Jag vill ha tid och ork att oroa mig för hur jag ser ut!

Cirkus sa...

Ojoj, hur feg o ytlig är då inte jag som gled in nyfriserad, nysolad o nymanikyrerad med nyvaxad bikinilinje osv till min förlossning. Jepp, man vill se snygg ut o slippa föda vaginalt. Men på min tid med barn 1 hette THG EDA?? Är det inte samma?

Bina sa...

Alltså, jag vet inte vad allt heter och I don't care - just give it to me! Och jag har precis som du nyligen friserat mig, ska snart fixa naglarna, men skippar solningen ; )