onsdag, april 28, 2010

Kommer ni ihåg...

...att internationella kvinnodagen firade hundra år i år? Och att jag tyckte jag var värd en present för att jag burit och fött fram tre friska underbara ungar? Sportfiskaren dök inte upp med någon present, så jag bestämde mig för att köpa en present till mig själv. Det blev en Bernina 800DL, en overlockmaskin. För er som inte syr så är det en maskin som syr ihop, kastar och skär av kanterna på en och samma gång. Den kan dock inte fålla så den är ett komplement till min vanliga symaskin.

Jag har spanat in Lilla Gryns fotingar länge och igår gjorde jag slag i saken när jag och Liten satt på altanen i solen. Jag ritade av hennes fossing och gjorde därefter ett mönster. Sen satte jag mig vid min overlock och sydde. Inte då alltså, utan igår kväll. Till 01:00...

mönster:
Eget, med väldigt mycket inspiration från Lilla Gryns fotingar samt ett par tossor från Kappahl som Liten vuxit ur.

material:
Velour från Mjuka Tyger och fleece från Panduro, resår och snörstopp från Bibbis, band att trä resåren genom från lokala hobbybutiken.

resultat:
Njae. Det var svårt att svänga med overlocken och jag började och slutade sy ihop sulan med inner- och ytterdelen precis där sulan svänger. Det syns då det inte blev så runt där utan mer som ett V...men det är nog bara att öva på och att börja och sluta sy på en "raksträcka" istället. Utöver det hamnade inte hållarna till resåren där jag ville, men det handlar både om att öva mig i att sy på overlocken samt att modifiera mönstret. Jag skulle dessutom vilja ha en mindre snörstopp. Som synes tyckte Liten att det var skojsigt att dra i resåren och de är redan ganska fransiga, men, men, det gör inte så mycket. Vet inte om det går att "bränna" ändarna.

Små fötter i nya tossor. Liten stör sig inte på att de är lite halvmisslyckade i alla fall. Nästa gång hon behöver tossor ska jag ha övat upp mig så de blir perfekta!

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Du, nu börjar jag nästan bli lite rädd för dig ... :-)

Bina sa...

Jag vet.






BU!!!!!!

Miss Gillette sa...

Iiiiiiiiiih! *drömmer mardrömmar om perfekta hemsydda bebistossor som hånskrattande förföljer mig och försöker strypa mig för att jag är för slö för att ens sy färdigt de sista två örngotten som jag klippt ut tyg till*

Bina sa...

Ha, ha, ha, ha, ha!