torsdag, april 01, 2010

Bloggtystnad

Vissa dagar hinner jag inte skriva någon bloggpost. För det mesta ägnar jag då min tid till att hitta modeller. Inte mänskliga sådana, utan till olika klädesplagg. Här följer några av plaggen.


Jag skulle hitta bra omlottisar att göra; den i orange är från Gynthers Sy till barnen och den andra från Ottobre. Den översta knyts på ryggen och det kändes opraktiskt med tanke på att bebisar ju ganska ofta ligger på rygg. Inte bekvämt att ligga på en rosett! Dessutom lyckades jag inte så bra med kantbandningen. Kantbandet är för långt och gör så att kanterna liksom fladdrar lite för mycket. Den nedre modellen skulle knytas även i den sidan som är dold, men där satte jag en tryck-knapp istället. Sedan ville jag ha knytbanden längre ned än i mönstret, med konsekvensen att "hörnet" där ringningen blir till framkant "trillar" framåt - irriterande. När jag hade gjort omlottisarna och använt dem på Liten kom jag dessutom på att jag inte tycker om omlott-tröjor. Men nu har jag sytt två i alla fall.




Sedan kommer två härliga vårtröjor. Lillkillen valde färgerna till sin raglantröja (Meedom, form 1) och jag tyckte de var så fina ihop att jag ville sy en raglantunika till Liten i samma färger (mönster från Ottobre). När det gäller mönstren i Ottobre så har de sällan knäppning vid halsen, vilket innebär att halslinningarna blir stora. I den här ser Liten alldeles för bar ut utan en kortärmad body under. Jag hade nog önskat knäppning på axeln istället.


Leggings kan varken jag eller Liten få för många av. Jag har hittat en modell som funkar superbra tycker jag. I mönstret (Ottobre) stod det inte angivet hur lång resåren i midjan skulle vara, men jag tog enligt schemat i Meedom. Det blev dock för stort så det var bara att sprätta, klippa kortare och göra om. De här kommer jag göra i fler färger!









Jag köpte en superfin hjälm från Villervalla innan Liten föddes. Den har hon vuxit ur nu och har bara mössor som åker upp över öronen eller ned över ögonen - inte kul. Så möss-modeller som funkar ville jag också hitta. Hjälmen med knytband är eget mönster och jag blev nervös när jag provade den utan kantband för den slutade väldigt högt uppe i pannan...men med kantband på blev den superbra! Den andra mössan har jag provat som hastigast på Liten och den är lite stor och dessutom vet jag inte riktigt hur mössan "beter" sig när Liten vrider på huvudet - om den liksom stannar kvar så hon tittar in i mössan istället. Tygbitarna är plättlätt att sy ihop, det är kantbanden som tar tid!
Ja, så då vet ni vad jag pysslar med när jag inte bloggar på en hel dag.

Inga kommentarer: