onsdag, april 14, 2010

Vårjacka




mönster:
Liten har fått en vårjacka. Mönster i Ottobre 2008/6. Jag har satt i fyra knappar istället för två plus ett knytband i midjan. Den är sydd i strl 68 och på gränsen till för bred. Å andra sidan är det bra att det får plats både body och en tröja under. Jag förstod inte mönsterbeskrivningen för hur ärmarna skulle sys ihop (foder och yttertyg), men jag löste det på ett annat sätt.

material:
Fleece från Ohlssons Tyger, vit trikå från lokala tyghandlaren. Knappar från en avlagd gammal kofta. Mellanlägg och stadband från Bibbis textil.

resultat:
Jag glömde storlekslappen och så hade det varit praktiskt med ett "häng-snöre" så att jackan kunde hängas upp lättare! Sedan tog det några försök innan jag hittade rätt inställningar på symaskinen för knapphålen...svor nästan några gånger.

Jag är mycket nöjd med resultatet och det var inte så svårt att sy den som jag trodde. Jag planerar redan en till vårjacka i tunnare material, men vi får se hur det blir med det!

2 kommentarer:

Cirkus sa...

ÅH VAD FIN!!

Så fint med stjärnor med. Jag ser verkligen fram emot att få sy denna!

Mångmamma sa...

Söt!