onsdag, juni 08, 2011

Långt är lättskött

Nu är det några år sedan mitt långa hår klipptes betydligt kortare och sedan dess har det blivit ännu lite kortare. Och jag trivs verkligen med mitt kortare hår - men det tar sådan tiiiiiiiiiiiiiiid att ha kort hår. Med långa håret var det bara att tvätta och om det var köldgrader blåste jag det så det inte skulle frysa, annars lät jag det självtorka. Så jag lade ned ganska lite tid på det. Men nu lägger jag ned minst 15 minuter varje dag på håret och det är inte väldigt mycket tid kan man ju tycka, men för mig är det lång tid. Och med det längre håret som gick att sätta upp gjorde jag varje år en ny sommarfrisyr, en håruppsättning som jag använde varma sommardagar. Med det här ungefär-till-nacken-håret som inte går att sätta upp blir det ibland m-y-c-k-e-t varmt.

Ibland överväger jag (till mina tre killars stora glädje) att spara ut håret igen, men sedan ångrar jag mig, för jag trivs väldigt bra med min nuvarande hårlängd och som Företagerskan sa när vi diskuterade detta i-landsproblem för någon vecka sedan:
- Men är det inte roligare att ha en frisyr?

3 kommentarer:

Karl sa...

Om man klipper riktigt, riktigt kort så behöver man knappt ens tänka på håret. Men det är klart att då går det inte att göra så mycket med det mer än att leka igelkott.. :)

Miss Gillette sa...

Suck. Jag skulle mycket hellre ha helt kortklippt, jag tycker det är ett elände med allt detta hår -- men tyvärr passar jag inte i det. Jag vet, för jag gick och tokklippte mig precis innan jag gick ut nian (så på avslutningsfotona ser jag ut som jag aldrig hade sett ut dessförinnan; jag misstänker att folk inte ens fattar att det är jag, nu såhär efteråt). Även om jag drar bort allt hår ur ansiktet så blir det en annan sak än om jag vore kortklippt, så jag får vackert fortsätta som jag är.

Du passar ju i både kort och långt så du kan välja -- lyxigt! ;-) Jag vet hur jobbigt det är att spara ut hår, men du skulle ju kunna variera dig. En del män har ju vinterskägg: du skulle kunna klippa dig kort så fort sommaren är slut, och sen låta håret växa så att det blir så långt att du kan sätta upp det på sommaren sen.

Bina sa...

Pappa K: Tack för tipset, men igelkott känns inte jag helt enkelt...

Miss Gillette: Hmmm...den tanken var inte så dum. Ska klura på den.