måndag, juni 06, 2011

Nationaldagen

Det är nästan alltid så att denna dag också blir en dag då främlingsfientligheten visar sitt fula tryne. På en helt vanlig MAXI Ica Stormarknad till exempel. Där hörde jag följande idag:
- A, meh, kolla på indianerna då, dom gjorde ju inget åt invandringen och nu sitter dom i reservat, är det så vi vill ha det i Sverige om några år?

Det är ju då jag önskar att jag skulle komma på något riktigt bra att säga, men det gjorde jag inte, så jag gick vidare och hoppas att hen fick mothugg av någon annan.

1 kommentar:

Miss Gillette sa...

Jag tycker ju verkligen som du, att det väl i hjerrans namn inte ska vara omöjligt för civiliserade vuxna mänskor att samsas, men ibland misströstar man ju. Kolla på Jugoslavien, vars ingående folk inte lyckades hålla sams ens efter att ha prövat på det tämligen framgångsrikt i över sjuttio år. Kolla på oss och vårt naboland, som är så lika att vi knappt ser skillnad på varann, men som ändå inte ens klarade av att ingå i en union.

Jag tycker trenden verkar vara att alltfler småstater samarbetar i paraplyorganisationer, där man kan hjälpas åt med stora och svåra saker samtidigt som man envist sköter det lokala på precis det sätt man själv vill. Och nåde den som försöker peta i det ...!

Jag har faktiskt förståelse för den oron -- att allt ska förändras till oigenkännlighet. Fast jag tycker också att man kan sansa sig lite. Det är ju rätt mycket annat i tillvaron som förändras också, det är liksom tidens tecken att vår värld är så föränderlig, ett ständigt flux av ting och företeelser och människor. Det är liksom bara att inse.