tisdag, oktober 12, 2010

Installation pågår!

Jag har fått en aha-upplevelse ikväll! Lillkillens skolområde bjöd in till en föreläsning med Niklas Ottosson om "Barn och kränkningar på nätet". Samtidigt var jag bjuden på Me & I-party, men i och med att jag syr barnkläder nuförtiden är det sällan jag köper och det känns inte alls motiverat att köpa dyra Me & I, så om jag skulle ha gått så hade det varit för det sociala. Men jag valde alltså föreläsningen.

Hans föreläsning innehöll mycket som jag redan visste, men jag fick en del konkreta tips om hur jag kan prata med Stora Killen om etik på nätet. Här hemma har vi datorn i tv-rummet så han surfar än så länge med oss i tv-soffan bara två meter bort. Jag tycker att jag har ganska bra koll på vilka sidor han är ute på här hemma, men jag vet ju egentligen inte om han är schysst när han chattar och kommenterar o.s.v.

Mot slutet informerade Niklas om de föräldrakontroller och andra filter som finns, men så sa han något som verkligen blev en aha-upplevelse för mig. Att det bästa är att installera ett filter i barnen, så att de har tillgång till allt som finns på internet, men själva väljer att inte gå in på vissa sajter eller lämna dem om de innehåller olämpliga saker. Så det ska jag jobba på nu!

Och, i tillägg, kan sägas att en del filter spärrar en del riktigt bra sidor för ungdomar som t.ex. RFSL och RFSU. All teknik har ju sina begränsningar!

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Mm, filter i barnen. Låter bra, den ska jag fundera vidare på. Kram