söndag, oktober 10, 2010

En skänk från ovan

Efter några veckors måttligt slit har jag blivit flera kilo lättare! Idag var det dags för loppis. Jag hade hyrt ett bord där jag sålde kläder i strl.50 - 104. Jag sålde ganska mycket och gick med drygt 700 kr i vinst. Men det var ju hur mycket kläder som helst kvar!! Jag stod där och packade ned de kvarblivna kläderna när Fru C:s mamma kom förbi. Vi pratade lite och jag sa att jag inte ville ha kläderna med mig hem igen utan att jag skulle åka till närmsta Frälsiskontainer och häva ned kläderna.
- Annars kan man ju ge till Röda Korset.
- Ja, det gör jag gärna, var finns deras kontainer?
- Det finns ingen, men vi tar emot kläder ändå.
- Okej. Hur då?
- Tja, genom mig till exempel, jag är klädansvarig på Röda Korset.
- Ja men, varsågod, ta kassarna här!
Fru Klädansvarig undrade om jag verkligen menade det och om hon inte trodde jag skulle ångra mig, men neej! Jag vägrade åka hem med kläderna och lägga in dem i förrådet och hon kunde lika gärna få dem till deras second hand-butik.

Så Fru Klädansvarig fick en massa kläder av mig och jag kände mig så lättad som slapp åka hem med en massa kläder! Win-win-situation! Dessutom spred det sig att jag skänkt mina överblivna kläder till Röda Korset så Fru Klädansvarig fick både mer kläder och en hel del leksaker med sig!

5 kommentarer:

Maja sa...

Jag älskar loppis och second hand! Har anordnat massor,
förra året hade jag en på tomten för att samla ihop pengar till dotterns ridläger - gick superbra!

Miss Gillette sa...

Jag lämnar rätt mycket till Kupan. Nu när Stora börjat på rytmik blir det nästan jämt så att man sticker över till Kupan stunden som lektionen varar, och lämnar man en kasse grejer får man ju en fikabiljett, så då kan man ta en kaffe medan man väntar på rytmikbarnet. Dessutom _köper_ man (= jag) ju nästan alltid nån liten grej också, så det blir dubbel välgörenhet. Och åtminstone ett nettoutflöde av mög i hemmet ... Fast man kan verkligen fynda, just när jag hade återupptagit ridningen hittade jag en ridhjälm där för 75 spänn. Och det är bara ett exempel.

Kupan i vår kommun är bra, men på den i lilla stan österut som börjar på D jobbar det en del personal som är klart rasistisk, så den undviker jag numera.

Anonym sa...

Bra gjort! dessutom blev det ju en del pengar också.

Kram H

Bina sa...

Maja: Ja, Sportfiskaren tyckte vi kunde anordna en loppis på gården under våren för att bli av med sådant som bara tar upp plats i förråden. Hör av mig om jag behöver tips!

Miss Gillette: Åhå, bra info om Kupan i D - kommer undvika den! Ska erkännas att jag aldrig varit på Kupan, jag är mest på Pingstkyrkans loppis, men nu kommer det definitivt bli ett besök på Kupan!

Henna: Ja, pengatillskott skadar aldrig! Men bäst var ändå att slippa bära hem alla kläder!

Z sa...

Vilken sajs har du nu då? Jag har ett par brallor som är för stora för mig, men du kanske vuxit ur dem också??? ;-D