lördag, augusti 01, 2009

Såå provocerande!

Åh! Grrrrrrrr! Maken och jag antog erbjudandet köp fyra pocket betala för tre häromveckan. Jag har läst mina två och är nu inne på en maken valde. Skriven av Leif GW Persson. Tycker ju han är ganska cool faktiskt, även om han är lite sävlig i sin framtoning.

MEN figuren polis Bäckström i böckerna har jag oerhört svårt för! Fientlig mot allt han inte känner igen; annan sexuell läggning, annat etniskt ursprung, kvinnor - ja nästan alla utom han själv. Detta visas genom återkommande nedsättande tankar kring dessa personer, exempelvis samtalar han med en kvinnlig kollega och tänker då samtidigt om henne:

"Om du låter håret växa och sätter på dig en kjol kanske du kan få ge mig en avsugning"

Jag blir så irriterad över dessa korkade tankar som fyller vart och vartannat stycke att jag övervägde att sluta läsa boken. Snacka om att GW lyckas provocera mig med sin påhittade polis! Men så tog jag mitt förnuft till fånga, talade rationellt till mig själv och har snart avverkat hälften av boken - utan att få hjärnblödning! Men Bäckström retar fortfarande upp mig då och då!

Inga kommentarer: