tisdag, augusti 18, 2009

Oj, ursäkta, jag störde visst ordningen här!

"– När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust i dag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse, säger Rolf Hillegren, kammaråklagare i Stockholm."

Grattis pucko! Så det finns alltså "riktiga våldtäkter" och så andra, inte så riktiga våldtäkter, oriktiga våldtäkter, sådana som kanske inte räknas? Samlag som liksom bara stör ordningen? Så om jag sagt nej till sex till en man jag känner, kanske till och med den jag är gift eller sambo med och han ändå genomför samlaget, då är det en ordningsförseelse?

"- Nej, älskling, det där kändes inte bra, nu störde du ordningen här hemma tycker jag när du upprepade gånger stoppade in din snopp i min snippa i flera minuter trots att jag sa att jag inte ville. Det var oschysst gjort av dig! Usch vad oordningssamt det känns nu helt plötsligt. Nu tycker jag vi städar upp här så det blir lite ordning igen!"

Exempel på ordningsförseelse är att du glömt körkortet när polisen stannar dig. I mina ögon är det inte riktigt, nej, inte ens i närheten av samma sak som när någon kränker din kropp och din integritet och inte respekterar din självklara och kompromisslösa rätt att säga nej till sex. Och är det någonting jag vill lära mina pojkar när det gäller sex så är det att ett nej alltid är ett nej. Om de så har hela inne och partnern säger nej så är det bara att dra ut den.

Har under helgen väntat på någon sorts ursäkt från Rolf och idag kom den:

"- Jag konstaterar att om man vill bli missförstådd ska man uttala sig i våldtäktsfrågan. Vad jag ångrar är att jag använde den formuleringen i det här sammanhanget. Jag skulle hellre ha haft makt över hela texten så att jag kunde utveckla resonemanget, säger han."

Hur han har blivit missförstådd är oklart och hur han hade tänkt utveckla resonemanget så att det skulle låta bättre men ha samma innehåll vet inte jag. Det är ju som sagt en bit mellan ordningsförseelse och våldtäkt... Om han ser på det som en ordningsförseelse så är det ju mer en fråga om värderingar än att inte hitta rätt ord.

"- Det här är känsligt, man är på en oerhört minerad mark."

No shit Sherlock?! Det beror på att du just ville ta tillbaka lagstiftningen kring våldtäkt till innan 1965. Det var först då, bara 44 år sedan, som Sverige beslutade att våldtäkt i hemmet var ett brott. Innan dess var det inte straffbart att våldta sin fru.

Jag hoppas att en självklar konsekvens av detta blir att han inte längre kommer handlägga sexualbrottsärenden eller ärenden som rör mäns våld mot kvinnor i nära relationer över huvud taget. Han kan väl syssla med ordningsförseelser? Nej, just det, de räknas ju inte som brott och går inte att väcka åtal för...

4 kommentarer:

En helt vanlig man sa...

Bäst, eller sämst, är ju ändå uttrycket: "men mannen kör ändå"!

Bina sa...

Håller med, det är ju ett sätt att uttrycka det...tuta och kör!

KaosJenny sa...

Bra skrivet, Rolf kan utreda riktiga ordningsfrågor i fortsättningen alternativt plocka skräp. Det tycker jag är riktiga ordningsförseelser..

Z sa...

Vikken jävla lirare... Bra inlägg min ystra syster!