måndag, maj 18, 2009

Läsvärt!

Igår började jag läsa "Det räcker inte med kärlek" av Jenny Lexhed, vars förstfödde fick autism. Det var en mycket intressant bok, som fångade mig och jag läste ut den igår kväll. Hon beskriver resan med sin son, från de första misstankarna, sorgen när diagnosen ställs och kampen för att han ska få ett värdigt liv.

När jag hade läst klart så kände jag sådan tacksamhet och förundran över att mina killar är två friska kids utan några svårigheter. Språkligt, kognitivt, motoriskt och socialt har de utvecklats utan problem och jag har aldrig ställts inför de svårigheter det innebär att få ett barn med särskilda behov. Trots att jag i min utbildning och sedemera i mitt yrke har viss teoretisk kunskap om och träffat barn med autism så fick boken mig inse vilket oerhört ansvar som ligger på dessa barns föräldrar. Så har du inget att läsa just nu, så rekommenderar jag "Det räcker inte med kärlek", den finns till och med i pocket!

Inga kommentarer: