måndag, maj 04, 2009

Killar i minoritet?

I mitt arbete med våldsutsatta kvinnor har jag ett nära samarbete med lokala polisen och brottsofferjouren. De två polisinspektörer som främst utreder brott i nära relation är kvinnor och ingår även i brottsofferjourens styrelse. Lillen får ibland hänga på när jag jobbar (och inte träffar brukare) och har träffat dessa två kvinnliga poliser vid ett flertal tillfällen. Idag när jag hämtade honom sa han:

Idag har polisen varit här!
Jag: Jaså, varför då?
L: Jo, för det var några tjuvar som hade grillat här (känns för övrigt som en något modifierad version av orsaken till att polisen hade besökt förskolan).
J: Jaha, var det en tjej eller en kille som kom?
L: Det var en tjej och en kille.
J: Jaha, kände du igen någon av dem då?
L: Nej, men mamma, man får vara polis även om man är kille!!
J (fniss inombords): Jaha får man, oj, vad bra!

Inga kommentarer: