måndag, april 13, 2009

Tystnaden ger utrymme för andra röster

Har suttit några timmar i bil idag och fördrev tiden genom att lyssna på P1 Dokumentären Från gatan in i parlamenten, del 1 och 2. De handlar om de högernationalistiska partierna i Sverige och Tyskland och hur de båda ländernas etablerade politiska partier hanterar dessa.

Efter att ha lyssnat till programmen tänker i alla fall jag att det inte är en framkomlig väg att tiga ihjäl dem, det är inte heller en framkomlig väg att försöka tysta deras budskap genom att störa deras möten eller använda våld.

Jag tror att det är viktigt att de etablerade partiernas politiker vågar möta dessa partiers representanter i debatter, både på lokal och nationell nivå, i olika forum, för att på så sätt synlig- och tydliggöra deras egentliga ståndpunkter, vilka många gånger kränker de mänskliga rättigheterna. Det är farligt att inte ta den fighten för med duktiga retoriker, som förblir oemotsagda kan dessa partier vinna fler röster i nästa val, speciellt i den ekonomiska krisens spår - och det är något som en pepparkaka som jag fruktar!

3 kommentarer:

Z sa...

Var det en gammal dokumentär? Jag hörde någon liknande dokumentär som Christohp Anderson hade gjort tror jag det var strax innan valet 2006. Den var mycket intressant och att välja att bara ignorera högerextremister eller andra tokpartier är ju helt vansinnigt!!!!

Bina sa...

Som jag uppfattade så har båda delarna sänts förut under 2008, men det är möjligt att den första delen sändes innan valet 2006. De var bra i alla fall!

Z sa...

Det verkar ju vara en del av det jag hörde inför valet 2006.... Mycket nyttigt att höra hur totalt verklighetsfrånvända de är. Hur totalt galna de är. Mer granskning av högerextremister! Och låt dem komma fram och prata i alla "finmedia" så alla får kännedom om hur helt jävla puckade de är.