måndag, april 06, 2009

Och jag trodde jag hade simultanförmåga

Jag tycker att jag har ganska bra simultanförmåga. Men jag kan slänga mig i väggen, för Popcornfrisyren har en simultanförmåga som är helt otrolig! Han jobbar som ljudtekniker på nyhetsradio och i helgen fick jag förmånen att vara med under en sändning. Alltså, allvarligt talat - det var helt sjukt med saker som skulle funka på sekunden plus en massa information och pågående arbeten under tiden! Jag har inte riktigt förstått hur en nyhetssändning går till uppenbarligen, nu gör jag det och jag är impad!

Hålla koll på alla knappar (ja, ni ser ju själva där på mixerbordet framför honom), grejsa med rätt reglage rätt sekund, komma ihåg att trycka på gröna lampan lite varningsblinkningar till nyhetsuppläsaren när det snart var dags för henne, trycka på gröna lampan när hon var i direktsändning, kolla att rätt reportage funkade och låg på rätt plats, sätta igång rätt reportage på rätt sekund, lyssna till hur han som fixade med det som nyhetsuppläsaren skulle läsa upp (heter sannolikt ngt annat, kortare) gjorde korrigeringar och diskuterade detta med nyhetsuppläsaren in i det sista, svara i telefon under direktsändning, lyssna på olika ljud samtidigt; både nyhetsuppläsaren och kommande reportage - och dessutom satt han och kollade på internet vad restaurangen vi skulle luncha på bjöd på för lunchmeny!

Alltså - jag blev helt överstimulerad och stressad bara av att vara där och lyssna! Och detta gör Popcornfrisyren (som numera inte har ngn popcornfrisyr eftersom han har klippt sig) med ett oerhört lugn! Jag är impad, det måste jag säga!

Dessutom förstår jag på ett helt annat sätt hur det kommer sig att han behöver aktivera sig såpass mycket som han gör (hundra olika fritidsaktiviteter och träningspass) och att han blir lite lätt rastlös under sina besök i Lilla Staden. Med en så hög kapacitet att bearbeta olika informationsbitar på en och samma gång så måste ju ett för lugnt tempo te sig synnerligen uttråkande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja ä oxå impad-men av att han klippt bort krullet. BRA! Å som tillägg till allt annat han gjorde så kollade han på MotorpedVM på internet samtidigt. Ja jäklars...

n sa...

Popcorn ? :-)

Motorped....hehehehe

Annars brukar Studio ett vara ungefär 1000ggr jävligare.... :-)