söndag, april 19, 2009

Bärkaka med havretäcke

Idag har jag och kidsen varit och hälsat på Fröken Granit och hennes nyfödda lilltjej. Så söt liten en! Dessvärre glömde jag paketen vi hade köpt till lillan. Kom på det när jag steg ur bilen och övervägde att åka hem och hämta dem, men struntade i det. Dessbättre hade jag kommit ihåg att ta med lite fikabröd. Tycker själv att dessa är mycket goda (kan till och med äta dem frysta för att de är så goda...) och tänkte dela med mig till er och Fröken Granit.

4½ dl vetemjöl
1½ dl socker
3 tsk bakpulver
150 g margarin
1 ägg
2 dl lingonsylt eller annan sylt

Strössel:
50 g margarin
1½ dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

- Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Finfördela margarinet i mjölblandningen.
- Vispa ägget ensamt, häll ned i blandningen och rör om.
- Häll ut i en form, 15 x 20 cm, platta ut och fördela jämt.
- Bred ut bärsmeten jämt över ytan.
- Blanda strösslet i en gryta i följande ordning; margarin, havregryn, socker och vaniljsocker.
- Låt koka ihop en stund, strössla ut jämt över kakan.
- Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter. Låt kakan svalna helt innan den skärs upp i bitar.

2 kommentarer:

n sa...

tyckte det stod barbacka med havretäcke...

Bina sa...

Men det är faktiskt inte helt osannolikt att det skulle kunna ha stått så eftersom Fröken Granit, förutom att vara tvåbarnsmor också är hästägare!