söndag, juli 08, 2012

Men OMG så orutinerat!

Jag bakar ju en del och är rätt noga med att läsa igenom (nåja, ögna igenom) recepten innan jag sätter igång så att jag har allt jag behöver både av ingredienser och tid. Tyckte jag ögnade rätt ordentligt i receptet i förmiddags. Konstaterade att fördegen kunde göras en dag i förväg, men att botgöringen kunde läggas till redan dag 1 om man ville (ja, tack, jag vill ha mitt knark as soon as possible!). Döm då om min förvåning när jag kommer till punkt 7 under "Botgöring" och det står: Låt jäsa i frysen över natten, gärna 14 - 16 timmar.

Eeeeh....okej. 1) Jag ville ju ha nybakat surdegsbröd till kvällsfikat! 2) Jag tror inte två plåtar med bröd får plats i kylskåpet!! 3) Över natten innebär sällan mer än 8 timmar i bästa fall, i vanliga fall ungefär 6 timmar!

Ja, ja. Det får helt enkelt funka med garagegolvet i typ 10 timmar.

Inga kommentarer: