tisdag, februari 28, 2012

Tryggt och bekant

Lilla Staden är ändå så stor att vår socialtjänst är indelad i olika funktioner (i små kommuner kan det ju vara så att en anställd på socialtjänsten beviljar både försörjningsstöd, gör familjerättsutredningar, utredningar rörande missbrukare och barnavårdsutredningar). Men på grund av olika anledningar blir det ibland svårt att få ihop det. Så är det i ett ärende just nu där det ska göras en familjerättsutredning. Jag blev tillfrågad om jag kunde vara medhandläggare och jag tackade ja. Så just nu gör jag en familjerättsutredning med min kollega. När jag började som socialsekreterare i Lilla Staden jobbade hon och jag i samma grupp med att utreda barn som far illa, men på fem år nu har jag inte haft myndighetsutövning i min tjänst, så det var ett tag sedan.

Men på något sätt sitter det samspelet vi hade då som barnavårdsutredare kvar. Hon är förstås den som har kompetensen och erfarenheten inom det familjerättsliga området, men just i utredningssamtalen med vårdnadshavarna så är det som i the good old days. Vi litar på varandra och kompletterar varandra, hjälper till att växeldra och går in och styr när det behövs. Riktigt najs!

Inga kommentarer: