tisdag, mars 08, 2011

Sedan år 2000...

...har 181 kvinnor dödats av män som de har eller haft en nära relation med. Helt vanliga kvinnor, som du och jag, av helt vanliga män, som din man, som din bror, som din pappa, som din granne, som din arbetskamrat. Det är ett av de tydligaste tecknen på att vi lever i ett samhälle som inte är jämställt.

Uppdatering 15:19
En haverikommission ska tillsättas varje gång en kvinna dödas av en man hon har eller har haft en nära relation med. Syftet är att lära av misstagen. Bra! Äntligen!

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Detta är naturligtvis hårresande. Men det måste rimligtvis också finnas en massa män som också de blir dödade av folk de står nära. Och jag tycker nu en gång att alla kan vara så goda och låta bli att ha ihjäl nån alls, oavsett kön.

Bina sa...

När det gäller våld i nära relationer beräknas 2% riktas mot män av kvinnor - det är alltså inte ett samhällsproblem på samma sätt som mäns våld mot kvinnor är, vilket såklart inte alls innebär att det är oacceptabelt när det händer.

Och problemet är just att det dödliga våldet i nära relation är könsbundet - det riktas från män mot kvinnor.

Miss Gillette sa...

Du har alla fakta, det vet jag ju, så jag borde väl inte komma här och mopsa mig. Jag är med på att våldet inom parrelationer är mansdominerat, men det jag tänkte på i min förra kommentar var de andra nära relationer som du beskriver: till fäder, bröder, mor- och farbröder, eller nära vänner, och på att män ju inte bara slår ihjäl kvinnorna de är ihop med, utan också varann (för grovt räknat är det väl männen som står för det mesta ihjälslåendet?). Och det är ju lika dumt det.

Bina sa...

Ja, det är definitivt så att män står för mesta delen av våldet både mot sitt eget kön och det motsatta. Men när män själv utsätts är det oftast inte av personer inom familjen, utan mer åt vänner-hållet och så klart av främmande män.

Och allt våld är verkligen dumt, som du skriver. Det borde ju vara ett rimligt krav att vuxna kan hantera känslor av maktlöshet, frustration och vrede på ett mer vuxet sätt än att slåss!