måndag, juni 08, 2009

Förpliktelser och rättigheter

Helgen som gått har jag både uppfyllt mina förpliktelser och utnyttjat mina rättigheter. Helgen började med körens framförande av sånger på nationaldagen - en förplikelse enligt mig, även om det alltid är trevligt och roligt att sjunga med mina kära kör-kollegor.

Jag har inte bestämt mig för huruvida jag anser att nationaldagsfirandet är överflödigt eller viktigt, men det lutar åt överflödigt. Kommunalrådet verkade ha glömt bort att han skulle tala även denna nationaldag, men som tur var (för honom, inte för publiken) hade han kvar förra årets nationaldagstal; ett femton minuters malande och uppräknande av andra länders nationaldags-datum och orsaken till dessa. Han hann inte med hela EU, men nästan. Suck... Det enda riktigt trevliga inslaget (förutom all finkultur...) under detta firande är då kommunalrådet överlämnar svenska flaggan till nya svenskar. Roligt för dem, som tagit ett så stort steg, att bli uppmärksammade och välkomnade och på något sätt måste det ju störa sverigedemokrats-tanten som alltid närvarar, alltid stryker omkring i utkanten längs buskagen, att vi på ett så offentligt sätt välkomnar "invandrare" som fått svenskt medborgarskap.

På söndag var det ju valdags, något jag ser som både en förpliktelse och rättighet. Självklart åkte hela familjen (två gånger dessutom eftersom jag glömde id-kortet hemma) till val-lokalen och röstade på den som bäst skulle representera Sverige i EU-parlamentet. När jag kollade dn:s hemsida vid 21-tiden då hälften av alla valdistrikt var räknade och såg att Sverigedemokraterna låg på 4 % höll jag på att smälla av, men närmare 23-tiden hade resultatet tack och lov sjunkit! Piratpartiet tog sig in i EU-parlamentet och jag är för frihet på internet, men inte om det används till att kränka mänskliga rättigheter. Att sprida och ladda ned sexuella övergreppsbilder på barn är ett stort problem på internet och dessutom kriminellt i Sverige och jag hoppas att Piratpartiet utan att tveka ställer sig på rätt sida i arbetet att motverka detta - på barnens sida.

2 kommentarer:

Librarian sa...

Lite inside till dig från mig: kommunalrådet fick rycka in med kort varsel eftersom ordinarie talare fått förhinder. Så han kanske må vara förlåten?

Bina sa...

Bara det inte händer en tredje gång så...