tisdag, april 26, 2011

Inmålad i ett moraliskt hörn


Jag kan ha hanterat den här situationen helt fel om man kollar i Tonårsparlören, men det känns i alla fall som att jag gjorde rätt.

Stora Killen har ett intensivt påskumgänge med tre-fyra kompisar. Idag har de haft vattenkrig med vattenballonger. När de tog slut skulle de gå till MAXI Ica Stormarknad och handla fler. De kom hem med påskmust - och alkoholfri öl.

Det kändes inte okej med den alkoholfria ölen. Så jag satte ned foten och förbjöd dem att dricka det i mitt hus och Stora Killen fick inte dricka det någon annanstans heller. Om de andra grabbarna ville dricka det någon annanstans var det helt okej, men jag ville inte att de drack det i mitt hem. Det var en av de andra grabbarna som hade köpt ölen och jag beslagtog ölen, bad att få kvittot och lovade att han skulle få pengarna tillbaka om det inte var så att hans föräldrar tyckte det var okej att han drack ölen, för då skulle han få ta med ölen imorgon när han går hem.

Stora Killen lät såklart inte detta passera utan att argumentera, utan ifrågasatte varför han fick dricka läsk men inte öl utan alkohol. Och, ja, det är väl för att det ligger så nära "riktig" öl antar jag. Det kommer han prova snart ändå, det fattar jag också, men lika lite som jag tänker bjuda honom på alkohol hemma innan han fyller 20 år, tänker jag tillåta att han dricker alkoholfri öl hemma.
- Men varför får jag dricka alkoholfri cider då? hade Stora Killen frågat Sportfiskaren.
Det har jag inget bra svar på. För visst är det så att cider och alkoholfri cider är ganska jämförbart med öl och alkoholfri öl, det inser jag också. Det känns bara sämre med alkoholfri öl än alkoholfri cider.

Så här sitter jag nu i mitt hörn och ser målarfärgen torka...men det känns fortfarande bra. Faktiskt.

3 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Men f-- ! Jag skrev en lååång kommentar till detta som Blogger åt upp. Kan inte återskapa den. Kontentan var i alla fall att du gjorde helt rätt. Jag har haft en egen bloggning på gång om detta en tid redan, så nu får jag väl ta och skriva ihop den nån gång dårå.

Bra gjort i alla fall, tydlig och stark gränsdragning.

Anonym sa...

BRRRAAAAAA!!!
Du gjorde helt rätt.

det där med cider har vi också haft uppe i vår familj. Är det inte så att det finns cider som faktist inte har ngt alkohol i sig nu förtiden? Den får inte kallas cider heller tror jag utan det

KaosJenny sa...

Mycket bra gjort... Heja dig du gjorde helt rätt. Alltid rätt att sätta ner fötterna och ta diskussionen. Kram