fredag, april 29, 2011


Idag firar jag. Tre saker. Firar med ett glas hemkokt saft på altanen i solen.


1) Min pappa har kommit hem från sjukhuset. Söndag för snart två veckor sedan åkte min pappa in med ambulans till sjukhuset efter att han vaknat med stark yrsel och kräkningar. Han blev lite bättre på måndagen och tisdagen och vi trodde han skulle bli utskriven på onsdagen, men då fick han ett nytt "anfall". Tidigare hade han sagt att han inte orkade med besök från någon annan än mamma, men när han blev så dålig igen på onsdagen så bestämde jag mig för att strunta i vad han orkade eller inte orkade med. Det var också först på onsdagen som de hittade vad som orsakade symtomen. Jag höll nästan på att dö när jag fick veta att de skulle göra en undersökning med magnetröntgen, för så mycket kom jag ihåg från us-utbildningen att då kollar man bl.a efter tumörer. Som tur var det inte det, utan det var en emboli och en trombos. Trombosen satt i den högra artären till hjärnan och embolin tryckte mot illamåendecentret.


På skärtorsdagen när jag hälsade på honom första gången var han mycket medtagen, pratade, men blev trött fort, orkade knappt öppna ögonen och när jag och mamma gick hade han börjat må illa och jämrade sig mest. Jag grät nästan hela vägen hem. Jag har hälsat på honom nästan varje dag och glatt mig åt varje litet framsteg - tänk att jag skulle glädja mig så att se honom äta, att han kunde sitta upp i en fåtölj, för att inte prata om när han första gången skrattade sådär riktigt hjärtligt! Och nu är han hemma igen. Skönt!


2) Jag har fått en hemma-make. Sportfiskaren ska byta jobb. Idag gjorde han sista dagen på sitt gamla jobb. Nu ska han hasa omkring hemma med lön i en månad. Oj, oj, oj, vad lyxigt med en hemma-make! Till hösten börjar han sitt nya arbete och jag hoppas han kommer trivas riktigt bra och tjäna riktigt mycket pengar utan att jobba riktigt mycket.


3) För några veckor sedan bestämde jag mig för att ha två sockerfria veckor. Jag är riktigt stolt över att jag klarade det. Det enda socker jag åt var det som finns i frukterna jag åt. Inte en kaka, inte ett saftglas, inte ett enda bakverk, inget godis, inga popcornkryddor med socker. Ja, jag var riktigt duktig.


Men idag firar jag med ett glas hemkokt saft. Inte min egen utan mammas och pappas. Dessa två underbara människor som betyder så mycket för mig och som jag vägrar tänka att jag skulle behöva vara utan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att det blivit så bra med pappa:-)
KRAM /H