tisdag, februari 03, 2009

Jag är inte allmänbildad - men vann ändå?!

Jag är med i en frågesportsliga och jag vet inte varför jag tackade ja egentligen. Jag är inte allmänbildad för fem öre, men det är däremot min käre make, Sportfiskaren. Jag är mer bildad inom smala områden. Exempelvis spelade jag, Sportfiskaren och mina föräldrar "Jeopardy" för några år sedan. Jag och min pappa satt mest och suckade när Sportfiskaren och min mamma kämpade på liv och död och nästan slog sönder knappen. Men ETT ämne sopade jag banan med dom i; kriminalvårdsanstalter. Jag kunde Kumla, Österåker, Hinseberg, Norrköping m.fl. Ha! De hade inte en suck! Men det var som sagt undantaget som bekräftade regeln att jag inte är allmänbildad - trodde jag.

Så vann jag hela förra säsongen i frågesportsligan (och SF påtalar över axeln att jag bör skriva att det innehåller nio omgångar sedan börjar det om igen och att han är mästaren om alla säsonger räknas ihop - den s.k. maratonligan. Nöjd SF?)! Och jag förstod inte hur det gick till för det är superduperkonstiga frågor om årtal och händelser och personer och betydelsen av ord. Ibland får jag svarsalternativ och ibland ska jag skriva i svaret själv. Jag kan säga att jag inte får många rätt och de jag får är till stor del bara lyckade gissningar. Min teori är att jag vann för att jag svarade så fort som möjligt och egentligen struntade i om det var rätt eller ej. När det är oavgjort i antal rätt så vinner den som är snabbast. Så snabbast med flest rätt gissningar vann frågesportsomgången förra säsongen och även om jag vann så känns det inte som att jag gjorde det för det är ju inte ett korrekt mått på vem som var mest allmänbildad. Men jag försöker glädja mig ändå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En helt vanlig man brukar göra det där föera gånger i veckan... Han verkar vara duktig på det, kanske en duell? ;-)
/Z

Bina sa...

Eeh...nej, inte om han verkar duktig! Då kommer jag ju förlora för jag är ju inte duktig, bara snabb och gissar rätt. Jag vill ju inte gå i duell om jag tror jag förlorar - usch!

Miss Gillette sa...

Det där verkar kul -- hur gör man?

Bina sa...

MsG: Vet inte riktigt, det är Båtsman som administrerar det hela, men jag tror att du drar ihop några folk som vill vara med och skapar en grupp av dem.