onsdag, februari 04, 2009

Fiskelika?

Stackars Sportfiskaren! Han har ju länge försökt få stora killen intresserad av fiske. Han sitter med lite nu och då, men inte alls i den utsträckning som Sportfiskaren önskar. Därför har Sportfiskaren nu drillat lillkillen i fiskets ädla konst. Idag kollade de på "Fiskedrag" tillsammans och lillen har faktiskt ganska bra koll på vad fiskarna heter och så, men hans huvudsakliga syfte med fisket kom fram i följande dialog:
- Varför tar man inte upp svärdfiskar?
- Nej för att det finns så få.
- Men kan vi fånga några sådana?
- Ja, någon gång kan vi åka på fiskeresa du och jag, då kanske stora killen vill med också. Då kan vi åka på en sådan där båt!
- Mmm...men jag vill inte åka båt, jag vill hellre sitta på en sten och fiska.
- Jaha, men då kan det vara svårt att få en svärdfisk.
- Men det bästa med att fiska är att sitta på en sten och äta korvbröd.

Stackars Sportfiskaren, han hittar ingen som tycker om fisket på samma sätt som honom. Men att ha någon med som käkar korvbröd under tiden är ju i alla fall ett sällskap gott som något - och bättre än att ha med sig en fru som bara vill läsa, bara följer med om det är soligt och varmt och suckar efter en halvtimme.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vi kommer upp o ordnar detta, vet du. Pappa T är ju galen i att fiska o ger sig ut så här halv 5 på morgonen för att fiska, o sötungen är ju helt fascinerad av spön o firrar i Vänern. Då blir SF inte så ensam... så dricker du o jag vin så länge!

Bina sa...

Jag är inte tillräckligt vuxen, har inte lärt mig tycka om vin...men kan gärna dricka annat när de andra fiskar. Låter som en bra idé!