fredag, januari 13, 2012

Bye, bye gnällspikar!

Det här med listor på FB har ju funnits ett bra tag, men jag har liksom inte tagit tag i det hela förrän i förra veckan. Och nu har jag äntligen gjort mig av med de "gnällspikar" jag haft. De är fortfarande mina "vänner" men de har fått en alldeles egen "gnällspiklista", vilket innebär att jag inte ser deras uppdateringar om jag inte går in och kollar deras profil.

Jag är allergisk mot gnällspikar. De som har mat på bordet och tak över huvudet, är friska, har ett jobb, vänner, god ekonomi, familj och som ändå lyckas klämma in en massa gnällande över sitt jobb, sina kollegor, sina partners, sin familj, sin kropp o.s.v o.s.v. i minst en statusuppdatering varje dag. Trots att de lever liv som andra skulle göra mycket för att få.

Kanske är det mitt jobb som gjort mig allergisk mot gnällspikar, inte vet jag. Men skönt är det att ha placerat dem i en alldeles egen liten lista så jag slipper bli provocerad av deras gnällande!

7 kommentarer:

Bibbi sa...

Det där håller jag verkligen med om.
Har valt bort FB delvis pga det.

Kay sa...

Du har helt klart rätt. Man kan verkligen undra över hur mycket folk kan klaga och gnälla på en tillvaro som i själva verket är mer än dräglig.
När jag kom tillbaka från mina år utomlands reagerade jag starkt på det allmänna slentriangnället. Det var ju sjukt! Kanske är det vårt samhälle som förväntar sig att vi alla ska vara elitister, och när vi inte kan leva upp till detta, så beklagar vi oss istället? Ödmjukhet är inte västerlänningars starka sida direkt.
Å andra sidan kan det bli för mycket glättighet också.
Balans torde väl vara det ultimata.

Bina sa...

Välja bort FB helt går helt bort för mig - jag är beroende, men inte av gnällstatusuppdateringar!

Words Karin!

Kay sa...

???

Mångmamma sa...

Tack för länkar och tankar. Svarade i kommentarsfältet.
Om du vill - sök mig på fb; Eva Fridén-Kvist.
Jag gnäller sällan! :)

Z sa...

Jag å andra sidan gillar inte alla falska uppdateringar om allt som är så jävla fiiiiiiiint på ytan när man vet att folk har mörka hemligheter... Fast jag ahr inte gjort sådan utrensning på fejjan. Jag har bara sorterat in de jag gillar i en grupp, jobbet i en och de allra närmsta i en. Sedan får de väl gnälla eller överdriva det fiiiiina hur mycket de vill. De är ändå mina vänner!

Bina sa...

Mångmamma: Förlåt sent kommentarsvar, jo, jag såg din kommentar och tycker det är najs med likasinnade!

Z: Jag skulle bli riktigt nervös om mina vänner och bekanta började outa sina "mörka hemligheter" på FB! Det finns andra forum för det.