söndag, januari 08, 2012

Alla dessa nyårslöfteszumbianer

Ok. Jag har ju faktiskt hållit i med zumban några månader nu. Och visst var jag också nybörjare i början, men de som har zumban på mitt gym (ha, ha, jag har ett gym, som är "mitt"!) är så noga med att gå igenom minsta rörelse så fort det är någon ny med. Och det är ju snällt. Men tar tid. Innan jul hade alla varit med ganska många gånger så vi liksom körde på hela tiden. Samma på söndags-zumban som är i en gympahall nära mig. Men nu - en hoper nya människor har dykt upp efter nyår och på mitt gym går det nu åt en massa värdefulla potentiella svettminuter till att lyssna på steg-för-steg-instruktioner. Jag inbillar mig ändå att folk som är helt ointresserade av att röra sig till musik inte provar zumba.

Bättre då på söndags-zumban, hon visar lite kort typ 20% av stegen, de som är mest komplicerade och sedan bara kör hon på, även om det är någon som aldrig gått på zumba tidigare.

Och tänk att zumba kan vara så olika! På gymmet är zumban ofta en nära-döden-upplevelse där det skulle bli min död om jag glömde astmasprayen, på söndags-zumban är det mer dans och liksom mer lågintensivt jobbigt. I vilket fall, snart har nyårslöfteszumbianerna lärt sig stegen eller droppat av och fram till dess tar jag fram min ödmjukhet och väntar stilla och snällt under de låååångsamma utlärningsdelarna av passen.

2 kommentarer:

Z sa...

Jag har haft ett SKITKUL och jobbigt pass tre gånger nu med samma instruktör. Hon visar MAX och ger oss vattenpause två gånger på 55 minuter. Det är sjukt jobbigt. Och dessutom är det mera dans med piruetter och skit plisé eller blisé eller nåt sånt. SJUKT roligt! Tyvärr tror jag det var det sista passet jag kunde vara med på idag. På söndag är det en ny instruktör...

Anonym sa...

Själv undviker jag HELT att gå till mitt älskade gym nu i Januari pga alla "nyårslöftesjagskabörja ettnyttlivtränare". I februari brukar det lugna ner sig lite så då är jag tillbaka. Nu blir det istället långpromenader:) Ifs skönt med lite variation. Kram HA