måndag, september 26, 2011

Historielärare minsann!

Ibland får jag ju äran att föreläsa på SFI om barns, kvinnors och mänskliga rättigheter. Idag var en sådan dag och som alltid var jag nervös. När jag skulle informera om yttrandefriheten och brottsrubriceringen "hets mot folkgrupp" hamnade jag någonstans i att man får uttrycka sin främlingsfientliga åsikt i t.ex. en demonstration, men inte ta det så långt att det blir hets mot folkgrupp genom att t.ex. göra Hitlerhälsningen. Visade sig att flera inte visste vem Hitler var. Förklarade att han var en diktator under andra världskriget. Visade sig att flera inte visste vad andra världskriget var. En student frågade om jag inte kunde berätta lite kort om andra världskriget.

...Ååååååååååkej, tänker jag, liiiite kan jag ju. Men poängterar att detta tema skulle behöva flera dagars föreläsningar. Försöker dra en kortversion, det gick någorlunda tror jag, men jag kände verkligen att jag var ute på hal is!

Inga kommentarer: