torsdag, juni 26, 2008

Ibland måste det få kännas viktigt med avokado

Kommer ni ihåg den där leken "handtag, famntag, klapp eller kyss"? Varje gång jag träffar en kvinna som utsatts för misshandel första gången får hon fylla i ett formulär så att jag ska veta vilken sorts våld mannen utsatt henne för; fysiskt, psykiskt, sexuellt, materiellt, ekonomiskt. Det är som en fruktansvärd tvärtomversion av "handtag, famntag, klapp eller kyss"; "strypgrepp, örfil, spark eller hot"?

Långtifrån alla dagar, men några få dagar här och där, kan jag gå hem från jobbet och bara vara så känslomässigt utmattad! Och då måste jag få tycka att det känns viktigt att jag inte fick den där avokadon som skulle bli guacamole till texmexmaten för om jag inte får tycka att det känns viktigt så kommer jag bara tänka på att även om just den här kvinnan faktiskt, tack och lov, är säker ikväll på ett skyddat boende, så finns det flera andra kvinnor som just nu inte är i säkerhet.

Som har en man som just nu bestämmer sig för att reducera sin egen ångest genom att kränka henne med ord som dum, ful, för tjock, för smal eller genom att knyta sin hand och måtta ett slag mot hennes käke så att hon kommer ha ont där flera dagar efteråt eller genom att sparka henne i magen, det kommer inte bli ngt blåmärke, men det får henne att falla till marken och krypa ihop av smärta och kippa efter luft eller genom att hålla förhör med henne i timmar om var hon har varit i eftermiddag och med vem och om hon inte egentligen var hos en annan man. Och kanske den här mannen och kvinnan har ett barn som just nu får se sin pappa förvandlas till en otäck och skrämmande pappa och som får höra mamma be pappa att sluta och kanske det barnet just nu försöker stoppa pappa från att misshandla mamma eller bara inte orkar se och höra utan springer iväg och gömmer sig och håller för öronen och hoppas att mamma inte ska börja blöda för mycket eller till och med dö. Som bara hoppas att det ska bli lugnt...som bara fasar för alla dessa sommarlovsdagar som är kvar.

Så tack min älskade för att du glömde den där avokadon, för nu tänker jag koncentrera mig superdupermycket på att känna att det känns viktigt att jag inte fick den där avokadon till middagen...koncentrera mig superdupermycket...hela kvällen...ända tills jag somnar kommer jag tycka det känns viktigt med avokado.

11 712 förresten

1 kommentar:

Z sa...

Men du, så länge du fortfarande känner för och tänker på ditt jobba(inte FÖR mycket)så vet du att du fortfarande gör ett bra jobb som du brinner för och som du trivs med.
Vet inte hur många annars, men jag sprang ikväll...