lördag, juli 23, 2011

Godnatt

Nu går jag och lägger mig. Bär med mig Norges statsministers svar på frågan om Norge nu kommer bli ett mindre öppet land.
- Vårt svar är mer demokrati, mer öppenhet för att visa att vi inte låter oss kuvas av den här sortens våld.

Jag tror det är rätt väg att gå; att inte låta vreden och hämndbegäret ta överhanden, utan att istället kämpa ytterligare för mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar. Sen tror jag att både vreden och hämndbegäret har sin plats, speciellt för de människor som idag förlorat en älskad, men den får inte ta överhanden.

Jaha. Nu är klockan snart 02:00 och 08:20 ska jag med Fru M till Storstan för hotellfrukost. Jag tackade ja igår förmiddag och nu känns det lite konstigt att njuta av hotellfrukost om några timmar när så många så nära vårt land sörjer och förtvivlar. Men jag kommer göra mitt bästa, för som någon skrev så är "terrorns själva mål att skapa rädsla, förvirring och kaos - att sätta samhällets funktioner ur spel" och om vi tillåter det, då har terrorn vunnit och ett sådant samhälle, ett samhälle som styrs av rädsla, ja, det vill i alla fall inte jag ha.

1 kommentar: