onsdag, oktober 31, 2012

Vi är ingen servicepersonal tydligen

Har kollat på dagens "Kalla Fakta". Skämskudden upp. Två ungdomar som uppger att de utsätts för våld av pappan söker stöd och hjälp hos socialtjänsten. De gör också polisanmälan och polisen bedömer att det är hög risk att de utsätts för våld om de återvänder till pappan. Socialtjänsten gör en annan bedömning och blir lite trött på de här ungdomarna som inte vågar åka tillbaka till samhället och möta socialtjänsten där eftersom även pappa bor där. Enhetschefen säger då:
"Vi är ingen servicepersonal för er!"

Jag står med höjda ögonbryn i förvåning! Jag trodde det var rätt uppenbart att socialtjänsten är en instans som arbetar med att serva människor med både ditten och datten och att göra det med ett kompetent och respektfullt bemötande!

2 kommentarer:

KaosJenny sa...

Klart att socialtjänsten ska vara socialtjänst. Det där är något som gör en galen. Människor ska alltid få respektfullt bemötande och bli trodda. Vi har det yttersta ansvaret för att hjälpa helt enkelt. Jag brukar låta bli att se såna där program eftersom jag blir så galen utan tänka att jag får koncentrera mig på min del av det hela :-)
Kram

Bina sa...

Jo, jag håller med att det är upprörande att kolla, men det är som när jag tappade tänder när jag var liten, jag hade svårt att låta bli att gegga med tungan i det blodiga, köttiga fast jag inte riktigt ville.