fredag, februari 04, 2011

Riktigt ledig

Jag är verksamhetsanvarig för Lilla Stadens skyddade boende. Länge har jag känt mig otillräcklig då jag endast arbetar kontorstid och de våldsutsatta som bor där behöver stöd även utanför kontorstid. Genom ett gott samarbete med vår Brottsofferjour hittade vi en lösning. Jag sökte och fick medel från länsstyrelsen till att starta ett projekt så att vi kunde jobba mot den där lösningen. Brottsofferjouren har en riktigt duktig projektledare som har rekryterat ett antal ideella till vårt skyddade boende.

Ofta kommer våldsutsatta inför helgen och tidigare har jag inte kunnat lämna dem på fredagen och sedan säga:
- Då jobbar jag på måndag igen, vi hörs då!
Nej, jag har haft på min jobbmobil och haft kontakt med de boende under helgen, trots att jag inte jobbar då.

Så därför var det extra skönt för någon tid sedan när en av de nyutbildade brottsofferstödjarna direkt kopplades på när den våldsutsatta kom till boendet. På fredag eftermiddag gick jag hem och kände mig riktigt ledig för jag visste att den våldsutsatta skulle få ett gott stöd även under helgen - av någon annan än mig.

Vi är ett riktigt bra team - socialtjänsten och brottsofferjouren!

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Även om man älskar sitt jobb måste man få vara helt frikopplad ifrån det ibland.
Vad skönt att ert samarbete fungerar så bra!

Miss Gillette sa...

Instämmer med ovanstående. Bra gjort, inte minst att du känner dig ledig. Inte det lättaste när man är van att göra så mycket själv.