måndag, februari 14, 2011

Mitt lördagsnöje


 Varje helg försöker vi få en sovmorgon var, jag och Sportfiskaren. Ibland använder jag min "sovmorgon" till att besöka loppisen på egen hand utan småkidsen. Andra lördagar tar jag med småkidsen. Loppisen öppnar nio och stänger redan tolv, så det gäller att vara där tidigt för att fynda.


 Först går jag till tygavdelningen. Där kan jag fynda tyger, knappar, snedslåar, blixtlås, mönster och sängkläder. Det är härligt att få känna och titta på tygerna, fynda ibland, låta somligt ligga kvar och tänka; om det är kvar nästa vecka kan jag köpa det då.


Sedan bär det av till avdelningen för böcker, dvd, vhs och tidningar. Här har jag fyndat till både mig själv, Sportfiskaren och Lillkillen (vad sägs om dvd för 20 spänn och gamla tidningar för 2 kr?).


Trots att vi bott i huset i snart tre och ett halvt år har vi inte lampor överallt där vi vill ha lampor, så en titt på lampavdelningen blir det alltid!

Om småkidsen är med avklarar vi loppisbesöket på högst 25 minuter, men de lördagar jag är där ensam kan jag lätt spendera en timme där; vandrandes fram och tillbaka mellan avdelningarna, betraktar, känner och begrundar.

3 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Tre och ett halvt! Vi har bott tolv år i det här huset och är inte nöjda med lampsituationen ... :-)

Jag var där i lördags och kom hem med ett så kallat rökbord, ett sånt där kvadratiskt bord som oftast har fyra fack undertill (två med dörr och två öppna). Jag blev så paff när de hade ett, för det var just vad jag skulle ha. Lite otippat, men kul.

Mångmamma sa...

Min favoritloppis är öppen på onsdagar.
Ja, några timmar på lördagar med men det hinner jag aldrig åka till då.
En eller två gånger per kvartal försöker jag ha andra ärenden i stan på onsdagar så att jag kan tajma öppettiderna.
Oftast kommer jag hem med spetsar, virkade dukar eller ännu mer blommigt porslin.
Sällan helt tomhänt!

Bina sa...

Miss Gillette: Då har jag några år på mig att fixa lampsituationen...

Kul att hitta det man faktiskt ville ha! Jag hittar mest sådant jag inte visste att jag ville ha (och sällan sådant jag behöver) förrän jag fick syn på det...

Mångmamma: Nej, tomhänt händer väldigt sällan.